BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kielecki rynek pracy pod lupą
Instytucja:
Data: 1 czerwca 2009 – 28 lutego 2010
Badacz: Anna Dybała, Janusz Kot, Marek Leszczyński, Agata Szydlik-Leszczyńska
Abstrakt:

Badanie zostało sfinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Poddziałania 6.1.2. Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki: Wsparcie powiatowych i wojewódzkich urzędów pracy w realizacji zadań na rzecz aktywizacji zawodowej osób bezrobotnych w regionie. W części poświęconej edukacji w kontekście wymagań rynku pracy przeprowadzono ankietę wśród 500 pracodawców; w zależności od pytania uzyskano od 326 do 452 odpowiedzi. 80,9% ankietowanych zgłosiło zapotrzebowanie na wiedzę praktyczną (wskazywano odpowiedź: jest potrzebna w bardzo dużym stopniu). 66,8% badanych uważało, że w dużym i bardzo dużym stopniu potrzebna jest wiedza dotycząca relacji międzyludzkich, 66,3% wymieniło teoretyczne podstawy wiedzy zawodowej, a 60,4% – zapotrzebowanie na wiedzę techniczną. Najmniejsze oczekiwania pracodawców dotyczyły wiedzy prawniczej, wiedzy o prowadzeniu działalności gospodarczej, wiedzy z zakresu ekonomii, organizacji i zarządzania oraz znajomości języków obcych. 76% pracodawców deklarowało, że ich pracownicy posiadają zgodną z oczekiwaniami wiedzę praktyczną, 63,7% wymieniło wiedzę na temat relacji międzyludzkich, 63,1% – teoretyczne podstawy wiedzy zawodowej, a 53,8% – wiedzę techniczną. 84,4% pracodawców szukało pracowników komunikatywnych, 83,8% – gotowych do współpracy i pracy w zespole, 81,8% – samodzielnych, 79,3% – potrafiących samodzielnie się uczyć. 65,7% badanych uważało, że pracownicy nie są zbyt skłonni do zmiany miejsca zamieszkania, 61,3% – do zmiany zawodu, a 43,6% – do przekwalifikowania się. Ankietowani u osób poszukujących u nich pracy biorą przede wszystkim pod uwagę kulturę osobistą (85,4% wskazań), umiejętności zawodowe (83,2%), umiejętność nawiązywania kontaktów (81,7%) i doświadczenie zawodowe (80%). Najmniej uwagi zwracano na znajomość języków obcych i umiejętność pisania dokumentów aplikacyjnych.

Deskryptory TESE: system edukacji, popyt na kształcenie, absolwent, absolwent szkoły wyższej, dostosowanie do potrzeb rynku pracy, rynek pracy, bezrobocie, praca
TESE descriptors: education system, demand for education, school leaver, graduate, employability, labour market, unemployment, labour
Publikacje:
  • Dybała, A. (red.). (2010). Rynek pracy – teoria i realia. Wyniki z badań i analiz dla miasta Kielce. Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego Jana Kochanowskiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"