Abstrakt: |
Celem badania była analiza wskaźników składających się na wysokiej jakości wczesną edukację i opiekę w Europie. Przedmiot badawczy stanowiły ponadto takie zagadnienia jak: dostęp do wczesnej edukacji i opieki, zarządzanie, zapewnianie jakości, przystępność opłat, profesjonalizacja kadry, przywództwo czy sposoby wsparcia dzieci ze środowisk defaworyzowanych. Analizie poddano dane z 32 państw europejskich (37 systemów edukacyjnych) należących do sieci Eurydice w ramach programu Uczenie się przez całe życie (2007-2013), z wyjątkiem Holandii. Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano, że popyt przewyższa podaż miejsc w placówkach wczesnej edukacji i opieki we wszystkich grupach wiekowych w Chorwacji, Włoszech, Polsce, Rumunii, Turcji i na Słowacji. Jednocześnie zaobserwowano, że stosunek popytu i podaży może się różnić w ramach poszczególnych krajów (np. w Bułgarii, Portugalii, Słowenii czy na Węgrzech znalezienie miejsca w przedszkolu jest mniej skomplikowane na wsi niż w dużych miastach). Wykazano również, że minimalny wymagany poziom wykształcenia kadry jest różny w każdym państwie. Odnotowano jednak ogólną tendencję, że im młodsze dzieci, tym niższy jest minimalny wymagany poziom kwalifikacji nauczyciela. Okazało się, że wczesna edukacja i opieka są bezpłatne od trzeciego roku życia w połowie badanych krajów (dodatkowo stwierdzono, że najniższe opłaty obowiązują w Europie Wschodniej oraz państwach skandynawskich). |