Abstrakt: |
Celem badania była analiza subiektywnej oceny poziomu stresu u nauczycieli szkół podstawowych oraz doświadczanej satysfakcji i zadowolenia z pełnionych ról zawodowych. Badaniem objęto 747 dobranych losowo nauczycieli z kilku województw, pracujących w państwowych szkołach podstawowych (611 kobiet, 136 mężczyzn; wiek 21-58 lat, średnia 33,38; staż pracy od poniżej roku do 31 lat; 69,7% z wykształceniem wyższym). Zastosowano Kwestionariusz Źródeł Stresu Nauczycielskiego własnej konstrukcji. Poziom zestresowania zawodem 42,46% badanych określiło jako przeciętny, 22,16% jako niższy niż przeciętny; satysfakcję z zawodu jako mocną określiło 42,99%, jako przeciętną 30,31%; pozytywne ustosunkowanie do zawodu jako mocne określiło 42,19%, jako bardzo mocne – 30,44%; znaczenie zawodu jako mocne określiło 38,58%, jako przeciętne – 25,77%, jako bardzo mocne – 24,03%; stres w życiu osobistym 30,31% określiło jako niższy niż przeciętny, 29,24% jako przeciętny; uposażenie finansowe 48,33% określiło jako słabe, 32,84% jako bardzo słabe. Analiza wyników wskazała bardzo silne powiązanie między satysfakcją a pozytywnym ustosunkowaniem do zawodu; potwierdziła związek między satysfakcją zawodową a uposażeniem finansowym (choć stosunkowo słaby); nie było wyraźnej i prostej zależności między subiektywnie odczuwanym stresem a satysfakcją zawodową; stres zawodowy łączył się ze stresem osobistym, stres osobisty korelował z ważnością zawodu odczuwaną przez badanych. |