BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Stres i satysfakcja w zawodzie nauczyciela
Instytucja:
Data: [1999]
Badacz: Stanisława Tucholska
Abstrakt:

Celem badania była analiza subiektywnej oceny poziomu stresu u nauczycieli szkół podstawowych oraz doświadczanej satysfakcji i zadowolenia z pełnionych ról zawodowych. Badaniem objęto 747 dobranych losowo nauczycieli z kilku województw, pracujących w państwowych szkołach podstawowych (611 kobiet, 136 mężczyzn; wiek 21-58 lat, średnia 33,38; staż pracy od poniżej roku do 31 lat; 69,7% z wykształceniem wyższym). Zastosowano Kwestionariusz Źródeł Stresu Nauczycielskiego własnej konstrukcji. Poziom zestresowania zawodem 42,46% badanych określiło jako przeciętny, 22,16% jako niższy niż przeciętny; satysfakcję z zawodu jako mocną określiło 42,99%, jako przeciętną 30,31%; pozytywne ustosunkowanie do zawodu jako mocne określiło 42,19%, jako bardzo mocne – 30,44%; znaczenie zawodu jako mocne określiło 38,58%, jako przeciętne – 25,77%, jako bardzo mocne – 24,03%; stres w życiu osobistym 30,31% określiło jako niższy niż przeciętny, 29,24% jako przeciętny; uposażenie finansowe 48,33% określiło jako słabe, 32,84% jako bardzo słabe. Analiza wyników wskazała bardzo silne powiązanie między satysfakcją a pozytywnym ustosunkowaniem do zawodu; potwierdziła związek między satysfakcją zawodową a uposażeniem finansowym (choć stosunkowo słaby); nie było wyraźnej i prostej zależności między subiektywnie odczuwanym stresem a satysfakcją zawodową; stres zawodowy łączył się ze stresem osobistym, stres osobisty korelował z ważnością zawodu odczuwaną przez badanych.

Deskryptory TESE: nauczyciel, zawód nauczyciela, szkoła podstawowa, satysfakcja zawodowa, status nauczyciela
TESE descriptors: teacher, teaching profession, primary school, occupational satisfaction, teacher status
Publikacje:
  • Tucholska, S. (1999). Stres i satysfakcja w zawodzie nauczyciela. Roczniki Nauk Społecznych, 2, 51-61.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"