Obserwuj
Tytuł badania: |
Stres i wypalenie nauczycielskie, czyli o warunkach finansowych i stabilności zatrudnienia z perspektywy nauczycieli języka angielskiego w Polsce |
Instytucja: |
|
Data: |
2013 |
Badacz: |
Joanna Pitura |
Abstrakt: |
Poszukiwano odpowiedzi na pytanie: czy i jak nauczyciele języka angielskiego różnią się między sobą, biorąc pod uwagę typ umowy, w ramach której są zatrudnieni, oraz grupę wiekową uczniów, z którymi pracują. W badaniu ocenie poddano poziom zadowolenia nauczycieli angielskiego z warunków finansowych i stabilności zatrudnienia w zawodzie. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano kwestionariusz ankiety. W badaniu wzięło udział 260 nauczycieli, w tym 224 kobiety i 36 mężczyzn. 80 respondentów było w wieku poniżej 29 lat, a 115 – w wieku 30-39 lat. 136 badanych pracowało w sektorze prywatnym, a 124 w państwowym. 39 nauczycieli było zatrudnionych w ramach umowy na czas określony, 89 miało umowę na czas określony. Większość ankietowanych negatywnie oceniła obecne warunki finansowe i stabilność zatrudnienia. 87% nie zgodziło się ze stwierdzeniem, że w ich szkołach stosuje się zachęty finansowe związane z wykonywaniem pracy. 71% badanych uważało, że nie są dobrze opłacani. 68% osób stwierdziło, że ich sytuacja finansowa pogarsza się w okresie wakacyjnym. Dla ponad połowy ankietowanych niepewność związana z wysokością miesięcznego wynagrodzenia była psychicznym obciążeniem. Najwyżej ze wszystkich badanych swoje wynagrodzenie oceniali nauczyciele samozatrudnieni. Najsilniejsze poczucie stabilności pracy wykazywali nauczyciele zatrudnieni na umowę na czas określony, nieokreślony, a także nauczyciele z kategorii: inne formy zatrudnienia. Osoby pracujące z dorosłymi i dziećmi do pięciu lat w największym stopniu byli krytycznie nastawieni do przekonania, że szkoła zapewnia im poczucie stabilizacji. |
Deskryptory TESE: |
angielski, motywacja, satysfakcja zawodowa, kariera zawodowa, wynagrodzenie, wynagrodzenie nauczyciela, motywacja finansowa |
TESE descriptors: |
English, motivation, occupational satisfaction, career, salary, teacher salary, financial incentive |
Publikacje: |
- Pitura, J. (2014). Stres i wypalenie nauczycielskie, czyli o warunkach finansowych i stabilności zatrudnienia z perspektywy nauczycieli języka angielskiego w Polsce. Języki Obce w Szkole, 2, 11-17.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.