BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Stres i wypalenie nauczycielskie, czyli o warunkach finansowych i stabilności zatrudnienia z perspektywy nauczycieli języka angielskiego w Polsce
Instytucja:
Data: 2013
Badacz: Joanna Pitura
Abstrakt:

Poszukiwano odpowiedzi na pytanie: czy i jak nauczyciele języka angielskiego różnią się między sobą, biorąc pod uwagę typ umowy, w ramach której są zatrudnieni, oraz grupę wiekową uczniów, z którymi pracują. W badaniu ocenie poddano poziom zadowolenia nauczycieli angielskiego z warunków finansowych i stabilności zatrudnienia w zawodzie. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano kwestionariusz ankiety. W badaniu wzięło udział 260 nauczycieli, w tym 224 kobiety i 36 mężczyzn. 80 respondentów było w wieku poniżej 29 lat, a 115 – w wieku 30-39 lat. 136 badanych pracowało w sektorze prywatnym, a 124 w państwowym. 39 nauczycieli było zatrudnionych w ramach umowy na czas określony, 89 miało umowę na czas określony. Większość ankietowanych negatywnie oceniła obecne warunki finansowe i stabilność zatrudnienia. 87% nie zgodziło się ze stwierdzeniem, że w ich szkołach stosuje się zachęty finansowe związane z wykonywaniem pracy. 71% badanych uważało, że nie są dobrze opłacani. 68% osób stwierdziło, że ich sytuacja finansowa pogarsza się w okresie wakacyjnym. Dla ponad połowy ankietowanych niepewność związana z wysokością miesięcznego wynagrodzenia była psychicznym obciążeniem. Najwyżej ze wszystkich badanych swoje wynagrodzenie oceniali nauczyciele samozatrudnieni. Najsilniejsze poczucie stabilności pracy wykazywali nauczyciele zatrudnieni na umowę na czas określony, nieokreślony, a także nauczyciele z kategorii: inne formy zatrudnienia. Osoby pracujące z dorosłymi i dziećmi do pięciu lat w największym stopniu byli krytycznie nastawieni do przekonania, że szkoła zapewnia im poczucie stabilizacji.

Deskryptory TESE: angielski, motywacja, satysfakcja zawodowa, kariera zawodowa, wynagrodzenie, wynagrodzenie nauczyciela, motywacja finansowa
TESE descriptors: English, motivation, occupational satisfaction, career, salary, teacher salary, financial incentive
Publikacje:
  • Pitura, J. (2014). Stres i wypalenie nauczycielskie, czyli o warunkach finansowych i stabilności zatrudnienia z perspektywy nauczycieli języka angielskiego w Polsce. Języki Obce w Szkole, 2, 11-17.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"