BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Stresogenność pracy pedagogicznej w percepcji kobiet i mężczyzn
Data: [2013]
Badacz: Stanisław Korczyński
Abstrakt:

Celem badania było określenie czynników generujących stres w pracy nauczyciela z uwzględnieniem perspektywy kobiet i mężczyzn oraz stażu pracy pedagogicznej. Wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego z zastosowaniem kwestionariusza własnej konstrukcji, składającego się z 52 stwierdzeń zakwalifikowanych do 10 kategorii. Badaniem objęto 465 nauczycieli, w tym 397 kobiet i 68 mężczyzn. Respondenci uczyli w różnych typach szkół, najczęściej w gimnazjach, z województwa opolskiego i śląskiego. Do czynników wskazywanych najczęściej jako generujących stres należały: zaskakiwanie nauczycieli zmianami i przepisami, postrzeganie przez otoczenie społeczne pracy nauczycieli jako niekończącej się wraz z dzwonkiem (ponad 50% wskazań zarówno kobiet, jak i mężczyzn). W dalszej kolejności wymieniano zbyt wygórowane wymagania wobec nauczycieli, postawy roszczeniowe rodziców, duży nakład pracy poza godzinami lekcyjnymi, brak motywacji uczniów do nauki oraz niski prestiż społeczny zawodu (40-50% wskazań zarówno kobiet, jak i mężczyzn). W dalszej kolejności znalazły się trudności w realizacji zadań dydaktycznych ze względu na dużą liczebność uczniów w klasie, przerzucanie na nauczyciela winy za niepowodzenia dziecka przez rodziców, poczucie odpowiedzialności za każde dziecko, niskie pobory w stosunku do obciążenia pracą, konieczność szybkiego podejmowania decyzji w sprawach wychowawczych, agresja ze strony uczniów, wandalizm w szkole (30-40% odpowiedzi zarówno kobiet, jak i mężczyzn). Kobiety częściej dostrzegały sytuacje edukacyjne generujące stres niż badani mężczyźni. Im dłuższy był staż pracy nauczycieli, tym mniej takich sytuacji wskazywano.

Deskryptory TESE: zawód nauczyciela, płeć, nauczyciel, szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła średnia
TESE descriptors: teaching profession, gender, teacher, primary school, lower secondary, secondary school
Publikacje:
  • Korczyński, S. (2013). Stresogenność pracy pedagogicznej w percepcji kobiet i mężczyzn. Kwartalnik Edukacyjny, 3(74), 29-45.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"