Obserwuj
Tytuł badania: |
Efekt standardowy – wpływ wybranych czynników społecznych na poziom wyników egzaminacyjnych |
Instytucja: |
|
Data: |
maj 2006 – czerwiec 2006 |
Badacz: |
|
Abstrakt: |
Celem badania było zdiagnozowanie i charakterystyka czynników mogących mieć wpływ na poziom wyników egzaminacyjnych. W analizie uwzględniono następujące zmienne: lokalizacja szkoły (szkoły wiejskie, szkoły miejskie); płeć; trudności w uczeniu się (np. dysleksja); wielkość szkoły (jednooddziałowe, wielooddziałowe); status szkoły (publiczne, niepubliczne). Materiał badawczy stanowiły wyniki egzaminacyjne uczniów (populacja uczniów przystępujących do sprawdzianu po szóstej klasie szkoły podstawowej oraz do egzaminu gimnazjalnego w 2006 r.). W badaniu posłużono się analizą ilościową (współczynnikiem efektu standardowego oraz skalą Cohena). Na podstawie zgromadzonego materiału stwierdzono, że szczególny wpływ na różnicowanie wyników uczniów miały lokalizacja szkoły (różnice odnotowano przede wszystkim między uczniami ze środowisk wiejskich i wielkomiejskich) oraz status szkoły (zdecydowanie wyższe wyniki uzyskuje młodzież ze szkół niepublicznych). Jednocześnie wykazano, że płeć, dysleksja i wielkość szkoły miały niewielki lub żaden wpływ na osiągane przez uczniów wyniki.
|
Deskryptory TESE: |
egzamin, obszar wiejski, obszar miejski, szkoła publiczna, szkoła niepubliczna, efekt uczenia się, niedostateczne osiągnięcia w nauce, postępy w nauce |
TESE descriptors: |
examination, rural area, urban area, public-sector school, private school, learning outcome, re-assessment, study progress |
Publikacje: |
- Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu. (2006). Efekt standardowy – wpływ wybranych czynników społecznych na poziom wyników egzaminacyjnych. Karta informacyjna badania związanego z systemem egzaminowania zewnętrznego. Pobrane z http://www.oke.poznan.pl/cms,745,wykaz_zrealizowanych_projektow_badawczych.htm
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.