BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Efekt standardowy – wpływ wybranych czynników społecznych na poziom wyników egzaminacyjnych
Instytucja:
Data: maj 2006 – czerwiec 2006
Badacz:
Abstrakt:

Celem badania było zdiagnozowanie i charakterystyka czynników mogących mieć wpływ na poziom wyników egzaminacyjnych. W analizie uwzględniono następujące zmienne: lokalizacja szkoły (szkoły wiejskie, szkoły miejskie); płeć; trudności w uczeniu się (np. dysleksja); wielkość szkoły (jednooddziałowe, wielooddziałowe); status szkoły (publiczne, niepubliczne). Materiał badawczy stanowiły wyniki egzaminacyjne uczniów (populacja uczniów przystępujących do sprawdzianu po szóstej klasie szkoły podstawowej oraz do egzaminu gimnazjalnego w 2006 r.). W badaniu posłużono się analizą ilościową (współczynnikiem efektu standardowego oraz skalą Cohena). Na podstawie zgromadzonego materiału stwierdzono, że szczególny wpływ na różnicowanie wyników uczniów miały lokalizacja szkoły (różnice odnotowano przede wszystkim między uczniami ze środowisk wiejskich i wielkomiejskich) oraz status szkoły (zdecydowanie wyższe wyniki uzyskuje młodzież ze szkół niepublicznych). Jednocześnie wykazano, że płeć, dysleksja i wielkość szkoły miały niewielki lub żaden wpływ na osiągane przez uczniów wyniki.
 

Deskryptory TESE: egzamin, obszar wiejski, obszar miejski, szkoła publiczna, szkoła niepubliczna, efekt uczenia się, niedostateczne osiągnięcia w nauce, postępy w nauce
TESE descriptors: examination, rural area, urban area, public-sector school, private school, learning outcome, re-assessment, study progress
Publikacje:
  • Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu. (2006). Efekt standardowy – wpływ wybranych czynników społecznych na poziom wyników egzaminacyjnych. Karta informacyjna badania związanego z systemem egzaminowania zewnętrznego. Pobrane z http://www.oke.poznan.pl/cms,745,wykaz_zrealizowanych_projektow_badawczych.htm
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"