Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Jaka była jakość realizacji programu Fantastyczne Możliwości na Ursynowie? Czy realizacja obu części programu profilaktycznego (PDD + FM) wpłynęła na zachowania uczniów (zmienne behawioralne): na częstość picia alkoholu, opóźnienie inicjacji alkoholowej, opóźnienie doświadczeń w upijaniu się? Czy po zakończeniu drugiej części programu (FM) utrzymują się efekty, stwierdzone po realizacji pierwszej jego części, w zakresie zmiennych pośredniczących (intencja picia, postawy proalkoholowe uczniów, umiejętność odmawiania w sytuacjach społecznych, presja rówieśnicza, rozmowy z rodzicami, zasady rodzinne dotyczące alkoholu, wiedza o skutkach picia alkoholu)? Badaniem objęto ponad 700 uczniów klas czwartych i piątych z ośmiu szkół podstawowych w warszawskiej dzielnicy Ursynów. Respondentów podzielono na dwie grupy: eksperymentalną, w skład której wchodzili uczestnicy programu profilaktycznego, oraz porównawczą (osoby z tej grupy nie były poddawane jakimkolwiek oddziaływaniom profilaktycznym). Badanie przeprowadzono w trzech etapach: przed rozpoczęciem pierwszej części programu; przed rozpoczęciem drugiej części programu w kolejnym roku edukacji; po zakończeniu całego programu. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że wszystkie zasadnicze elementy programu zajęć w klasie zostały zrealizowane zgodnie z planem w każdej z 17 klas eksperymentalnych. Wykazano również, że nie zorganizowano spotkania dla rodziców i dzieci (z wyjątkiem jednej szkoły); zgodnie ze zgromadzonym materiałem w Wieczorze Fantastycznych Pomysłów i Wieczorze Dobrej Zabawy uczestniczyło około 30% uczniów z rodzicami. Okazało się również, że nieco ponad połowa rodziców wykonywała z dziećmi co najmniej połowę zadań zawartych w zeszytach dla rodziców. Dodatkowo odnotowano, że odsetek uczniów bardzo zadowolonych lub zadowolonych z udziału w programie wynosił 43% (osoby niezdecydowane stanowiły jedną trzecią respondentów, a niezadowolone – jedną czwartą próby). |