Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Czy status społeczno-ekonomiczny rodziców różnicuje formy kształcenia uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną? Jakie są mechanizmy nierównomiernego dostępu do poszczególnych form kształcenia uczniów z rodzin o zróżnicowanym statusie społeczno-ekonomicznym? W badaniu wzięło udział 260 uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną z trzecich klas integracyjnych, ogólnodostępnych i specjalnych oraz ich rodzice. Próbę podzielono na dwie grupy według SES rodziny – wysoki status miało 32,7% badanych, natomiast niski – 67,3%. Do zebrania materiału badawczego zastosowano anonimową ankietę, na jej podstawie stwierdzono m.in., że dzieci rodziców o niskim SES najczęściej uczęszczają do szkół specjalnych, z kolei ich rówieśnicy z rodzin o statusie wysokim do klas integracyjnych. Ponadto wykazano, że rodzice o wyższym SES znacznie częściej podejmowali refleksję nad wyborem szkół dla swoich dzieci. Zaobserwowano, że powyższa refleksyjność wiązała się z częstszym umieszczaniem dzieci w klasach ogólnodostępnych i integracyjnych. Rodzice o wysokim statusie częściej opowiadali się za klasami integracyjnymi niż za szkołami specjalnymi. Dodatkowo wykazano, że rodzice o niższym SES częściej zgadzali się z twierdzeniem o dużej dostępności form kształcenia. |