BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Efekt skupienia. W jaki sposób światła zasada przyczynia się do edukacyjnego wykluczenia?
Data: 2009 – 2010
Badacz: Grzegorz Szumski
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Czy status społeczno-ekonomiczny rodziców różnicuje formy kształcenia uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną? Jakie są mechanizmy nierównomiernego dostępu do poszczególnych form kształcenia uczniów z rodzin o zróżnicowanym statusie społeczno-ekonomicznym? W badaniu wzięło udział 260 uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną z trzecich klas integracyjnych, ogólnodostępnych i specjalnych oraz ich rodzice. Próbę podzielono na dwie grupy według SES rodziny – wysoki status miało 32,7% badanych, natomiast niski – 67,3%. Do zebrania materiału badawczego zastosowano anonimową ankietę, na jej podstawie stwierdzono m.in., że dzieci rodziców o niskim SES najczęściej uczęszczają do szkół specjalnych, z kolei ich rówieśnicy z rodzin o statusie wysokim do klas integracyjnych. Ponadto wykazano, że rodzice o wyższym SES znacznie częściej podejmowali refleksję nad wyborem szkół dla swoich dzieci. Zaobserwowano, że powyższa refleksyjność wiązała się z częstszym umieszczaniem dzieci w klasach ogólnodostępnych i integracyjnych. Rodzice o wysokim statusie częściej opowiadali się za klasami integracyjnymi niż za szkołami specjalnymi. Dodatkowo wykazano, że rodzice o niższym SES częściej zgadzali się z twierdzeniem o dużej dostępności form kształcenia.

Author's Keywords: mild intellectual disability, family socio-economic status, cluster effect, educational exclusion, forms of schooling
Deskryptory TESE: rodzina, rodzice, środowisko społeczno-kulturowe, relacja rodzice – szkoła, postawa wobec szkoły, wykluczenie społeczne, uczeń, upośledzenie, niepełnosprawność intelektualna
TESE descriptors: family, parents, socio-cultural environment, parent-school relation, attitude towards school, social exclusion, pupil, disability, intellectual disability
Publikacje:
  • Szumski, G. (2012). Efekt skupienia. W jaki sposób światła zasada przyczynia się do edukacyjnego wykluczenia? Chowanna, 1, 69-81.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"