Abstrakt: |
Celem badania było poznanie identyfikacji nauczycieli z zawodem, sprawdzenie, jak predysponowani są do zmierzenia się ze współczesnymi postulatami dotyczącymi edukacji. Badaniem objęto 160 nauczycieli studiujących zaocznie w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Krakowie; przeprowadzono wywiady z 23 dyrektorami szkół. 43% nauczycieli było w wieku 26-30 lat, po 19,4% w wieku 20-25 i 36-40 lat; 38,7% miało staż pracy od sześciu do 10 lat, 31,8% do pięciu lat. Swój stosunek do szkoły podstawowej 69,3% określiło jako pozytywny (odpowiedzi udzieliło 80,6%); do szkoły średniej – 58,7% jako pozytywny, 38,1% jako negatywny. 86,2% wybrało zawód nauczyciela ze względu na zainteresowania i zamiłowanie. 51,25% oceniło negatywnie swoje przygotowanie merytoryczne; jako przyczyny wskazywano brak wiedzy teoretycznej i stażu pracy. Przygotowanie dydaktyczne 35,6% oceniło jako dobre, 43,1% jako słabe (przyczyny – brak pełnych studiów i stażu pracy). Wśród cech dobrego nauczyciela wskazywano: sprawiedliwość, konsekwencję, tolerancyjność – 73,1%, wyrozumiałość, cierpliwość itp. – 61,8%, cechy osobiste – 58%, talent pedagogiczny – 41,2%. Jako podstawę wydajności pracy szkoły wskazywano najczęściej: przygotowanie nauczycieli, ich postawę i osobowość – 99 badanych, metody i organizację pracy szkoły – 42, bazę materialną – 41. 81,2% badanych wykazywało zadowolenie z pracy; 33,3% myślało o zmianie zawodu. 56,2% miało poczucie własnej wartości, uznawało się za twórczych. Stwierdzono, że badani nauczyciele identyfikowali się z zawodem, mimo trudności nie chcieli z niego rezygnować, wyrażali chęć doskonalenia się. |