BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Identyfikacja nauczycieli z płcią a ich relacje z uczniami
Instytucja:
Data: [2008]
Badacz: Anna Perkowska-Klejman
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi, czy płeć jako własność biologiczna oraz tożsamość płciowa nauczycieli pozostają w związku z ich relacjami interpersonalnymi w spostrzeżeniach uczniów. Do zebrania materiału badawczego zastosowano polską wersję Inwentarza do Oceny Płci Psychologicznej opracowaną przez Kuczyńską oraz Kwestionariusz Interakcji Nauczyciela autorstwa Wubbels. W badaniu wzięło udział 48 nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych oraz 988 ich uczniów. Wśród badanych pedagogów znaleźli się mężczyźni: męscy, androgyniczni, kobiecy oraz nieokreśleni, a także kobiety: kobiece, androgyniczne, męskie i nieokreślone. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że nieprawdą jest postrzeganie w relacjach interpersonalnych nauczyciel – uczeń mężczyzn jako bardziej surowych i wymagających, natomiast kobiet jako uległych i przyzwalających. Wykazano również, że płeć psychologiczna kobiet w większości związana była z negatywnymi kategoriami ustosunkowań pedagoga wobec ucznia, tzn. z niepewnością, niezadowoleniem i surowością. Natomiast wśród mężczyzn odnotowano w większym stopniu niż u kobiet zależność między tożsamością płciową a postrzeganiem pozytywnych relacji interpersonalnych, m.in. pomocniczo/przyjacielskich czy wyrozumiałych. Ponadto zwrócono uwagę, że pedagodzy o androgynicznej płci psychologicznej wykazywali najbardziej pożądane z punktu widzenia ucznia zachowania interpersonalne (pedagodzy ci zostali wysoko ocenieni na skalach: przywódczy, pomocny/przyjacielski i wyrozumiały, nisko na skalach: niepewny, niezadowolony i upominający).

Deskryptory TESE: płeć, nauczanie, nauczyciel, uczeń, relacje interpersonalne, relacja nauczyciel – uczeń, zachowania, zachowania społeczne
TESE descriptors: gender, teaching, teacher, pupil, interpersonal relations, teacher-student relation, behaviour, social behaviour
Publikacje:
  • Perkowska-Klejman, A. (2009). Identyfikacja nauczycieli z płcią a ich relacje z uczniami. Ruch Pedagogiczny, 3-4, 71-83.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"