BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Idea "whole language" a zagadnienia cichego czytania ze zrozumieniem
Instytucja:
Data: [1990]
Badacz: A. Bucior, T. Jabłońska, Jolanta Orzech, Joanna Rutkowiak, E. Sobolewska, B. Tomaszewska-Benz, K. Topczyńska, E. Tuszkowska
Abstrakt:

Celem badania była diagnoza poziomu umiejętności czytania ze zrozumieniem wśród uczniów z bardzo dobrymi i bardzo słabymi wynikami w nauce w zakresie podstawowych przedmiotów objętych programem nauczania. Badaniem objęto 690 uczniów wybranych losowo z dziesięciu szkół podstawowych z Gdańska i Gdyni. Badanych podzielono na grupy ze względu na wyniki, jakie osiągali w szkole. Przyjęto następujące kryteria: uczniowie ze średnią ocen 5-4,5 znaleźli się w grupie bardzo dobrych (236 osób), ze średnią 4,49-3,7 – w grupie dobrych (220 osób), ze średnią 3,69-3 – dostatecznych (182 osoby), ze średnią 2,99-2 – niedostatecznych (52 osoby). W badaniu stopnia opanowania cichego czytania ze zrozumieniem wykorzystano test opracowany przez Międzynarodowe Stowarzyszenie do Oceniania Osiągnięć Edukacyjnych. Do oceny poprawnego rozwiązania testu czytania ze zrozumieniem zastosowano następującą skalę: 90%-100% poprawnych odpowiedzi: ocena bardzo dobra, 70%-89%: ocena dobra, 50%-69%: ocena dostateczna, poniżej 50% poprawnych odpowiedzi: ocena niedostateczna. Wyniki badania do pewnego stopnia potwierdziły pierwotne założenie, że istnieje związek pomiędzy umiejętnością cichego czytania ze zrozumieniem a wynikami uczniów w nauce. Najwięcej osób – siedem spośród wszystkich badanych – które najlepiej wykonały test, miało bardzo dobrą średnią ocen. Także z tej grupy pochodziło najwięcej uczniów (153), którzy dobrze odpowiedzieli na pytania testowe. Jedynie w grupie uczniów z dobrymi rezultatami w nauce nie potwierdzono korelacji – uczniowie dobrzy nie różnili się pod względem wyników w czytaniu. Mimo to w grupie uczniów bardzo dobrych 26,3% badanych wykonało test dostatecznie, a w grupie uczniów niedostatecznych 38,5% dobrze czytała ze zrozumieniem. 

Deskryptory TESE: czytanie, uzdolniony uczeń, trudności w nauce, inteligencja, rozumienie
TESE descriptors: reading, gifted pupil, learning difficulty, intelligence, comprehension
Publikacje:
  • Rutkowiak, J. (1992). Idea "whole language" a zagadnienia cichego czytania ze zrozumieniem. Ruch Pedagogiczny, 1-2, 73-81.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"