BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Związek między agresją ojców i agresją ich dzieci uczęszczających do szkoły podstawowej dla upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim
Instytucja:
Data: [1999]
Badacz: Adam Mikrut, A. Skubel, A. Zaremba
Abstrakt:

Celem badania było znalezienie odpowiedzi na pytanie, jaki jest związek pomiędzy poziomem agresji ojców i agresją przejawianą przez ich dzieci uczęszczające do szkoły podstawowej dla upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim. Badaniem objęto 60 uczniów (32 chłopców, 28 dziewcząt; średnia wieku 14;11 ) z klas VI-VIII z dwóch krakowskich szkół podstawowych dla lekko upośledzonych umysłowo oraz 55 ojców (średnia wieku 43 lata; 29,1% wykształcenie podstawowe, 56,4% zawodowe, 14,5% średnie). Zastosowano Inwentarz Psychologiczny Syndromu Agresji Z.B. Gasia, Kwestionariusz Zachowań Agresywnych w Sytuacji Ekspozycji Społecznej D. Boreckiej-Biernat. Stwierdzono, że badani ojcowie i uczniowie przejawiali głównie średni poziom agresji; nasilenie agresji dzieci było związane z poziomem agresji ojców, związki były statystycznie istotne (wyraźne, małe) w przypadku korelacji między: syndromem agresji i agresją ukrytą ojców a wszystkimi rozpatrywanymi rodzajami agresji u dzieci, agresją zewnętrzną ojców i agresją ogólną dzieci; agresja dziewcząt była w dużym stopniu determinowana głównie samoagresją ojców, agresja chłopców – agresją ukrytą ojców; ogólny poziom agresji ojców istotnie korelował z agresją słowną dziewcząt oraz agresją ogólną chłopców.

Autorskie słowa kluczowe: agresja
Deskryptory TESE: psychologia, relacja rodzice – dziecko, upośledzenie, niepełnosprawność intelektualna, dziecko, szkoła podstawowa
TESE descriptors: psychology, parent-child relation, disability, intellectual disability, child, primary school
Publikacje:
  • Mikrut, A. (1999). Związek między agresją ojców i agresją ich dzieci uczęszczających do szkoły podstawowej dla upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim. Roczniki Pedagogiki Specjalnej, 10, 217-229.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"