BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Style radzenia sobie ze stresem a struktura osobowości dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim
Instytucja:
Data: [1999]
Badacz: Maria B. Pecyna
Abstrakt:

Celem badania było określenie, czy istnieją istotne różnice w zakresie stylów radzenia sobie w sytuacjach trudnych u dzieci niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim i ich rówieśników o prawidłowym rozwoju intelektualnym; czy między grupami dzieci istnieją różnice w zakresie 14 wymiarów osobowości; czy istnieje współzależność między wybranymi wymiarami osobowości a stylami radzenia sobie ze stresem u obu grup dzieci. Badaniem objęto 224 dzieci w wieku od dziewięciu do 12 lat, w tym 111 upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim (iloraz inteligencji 58-73, średnio 63) i 113 dzieci w normie intelektualnej (99-128, 112; skala WISC-R). Zastosowano ankietę, kwestionariusz The Schoolagers’ Coping Strategies Inventory N.M. Ryan-Wenger, kwestionariusz Children’s Personality Questionnaire R.B. Cattella w przekładzie J. Kostrzewskiego. Niezależnie od wieku dzieci z niskim ilorazem inteligencji były nadpobudliwe ruchowo, mało zrównoważone, ze słabą samokontrolą i obniżonym samopoczuciem, z wyraźną skłonnością do podporządkowywania się i pewnością siebie; dzieci o rozwoju prawidłowym wykazały skłonność do dominacji, śmiałości, przedsiębiorczości, pewności siebie, słabą samokontrolę połączoną z nadpobudliwością; dzieci niepełnosprawne najczęściej stosowały strategię autoagresji, dzieci pełnosprawne agresję skierowaną na zewnątrz.

Deskryptory TESE: osobowość, dziecko, upośledzenie, niepełnosprawność intelektualna, inteligencja
TESE descriptors: personality, child, disability, intellectual disability, intelligence
Publikacje:
  • Pecyna, M.B. (1999). Style radzenia sobie ze stresem a struktura osobowości dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim. Roczniki Pedagogiki Specjalnej, 10, 230-243.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"