Obserwuj
Tytuł badania: |
Style radzenia sobie w sytuacji stresowej, przekonanie o własnej skuteczności, nadzieja na sukces u studentów rozpoczynających i kończących studia |
Instytucja: |
|
Data: |
[2008] |
Badacz: |
Katarzyna Tomczak |
Abstrakt: |
Celem badania było porównanie dwóch grup studentów w zakresie radzenia sobie ze stresem egzaminacyjnym. Badanych podzielono na dwie grupy: studentów pierwszego roku i osoby z piątego roku studiów. Postawiono następujące hipotezy ogólne: Studenci I i V roku różnią się wybieranym stylem radzenia sobie ze stresem. Studenci I i V roku różnią się poziomem nadziei na sukces. Studenci I i V roku różnią się poziomem przekonania o własnej skuteczności. Do zebrania materiału posłużono się Inwentarzem Radzenia Sobie w Sytuacjach Stresowych CISS Endlera i Parkera, Kwestionariuszem Nadziei na Sukces KNS Syndera oraz Skalą Uogólnionej Własnej Skuteczności GSES Schwarzer i Jerusalem. Badaniem objęto 165 studentów pierwszego roku (w tym 90 kobiet i 75 mężczyzn) oraz 113 studentów piątego roku (w tym 68 kobiet i 45 mężczyzn) różnych kierunków studiów. W wyniku badania potwierdzono wszystkie hipotezy ogólne. Stwierdzono, że starsi studenci mieli głębsze przekonanie o swoich umiejętnościach radzenia sobie ze stresem niż studenci młodsi, co mogło być spowodowane większym doświadczeniem w zdawaniu egzaminów. Podobnie różnicował badanych wiek pod względem poziomu nadziei na sukces (wyższy poziom cechował respondentów z piątego roku). Wykazano również, że częściej wybieranym stylem radzenia sobie ze stresem przez 24-letnie kobiety w porównaniu z kobietami 20-letnimi było podejmowanie czynności zastępczych. Nie zauważono innych znaczących różnic pod względem wieku kobiet. Natomiast w przypadku mężczyzn potwierdzono częstsze stosowanie przez młodszych studentów unikowego stylu radzenia sobie w sytuacjach stresowych oraz stylu polegającego na poszukiwaniu kontaktów towarzyskich. Na podstawie analizy wyników badania stwierdzono, że styl ukierunkowany na emocje oraz na wykonywanie czynności zastępczych może okazać się korzystny w określonych warunkach dla osiągnięcia ostatecznego celu. |
Author's Keywords: |
stress, coping, self-efficacy |
Deskryptory TESE: |
student, strategia uczenia się, egzamin, proces uczenia się, postawa, zachowania |
TESE descriptors: |
student, learning strategy, examination, learning process, attitude, behaviour |
Publikacje: |
- Tomczak, K. (2009). Style radzenia sobie w sytuacji stresowej, przekonanie o własnej skuteczności, nadzieja na sukces u studentów rozpoczynających i kończących studia. Psychoterapia, 2(149), 67-79.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.