Abstrakt: |
Celem badania była analiza preferencji młodzieży z niepełnosprawnością ruchową (30 studentów – grupa podstawowa) oraz młodzieży pełnosprawnej ruchowo (30 studentów – grupa porównawcza) w zakresie sposobów/stylów radzenia sobie w trudnych i stresowych sytuacjach. Badana młodzież mieściła się w granicach wiekowych 20-28 lat (głównie były to kobiety po 21. roku życia). Do zebrania materiału posłużono się Kwestionariuszem Stylów Radzenia Sobie ze Stresem (oprac. Endler i Parker). Wyniki badań pozwoliły na weryfikację takich stylów radzenia sobie w trudnych sytuacjach jak: styl zadaniowy, emocjonalny, unikowy. W obu przebadanych grupach najczęściej występuje styl zadaniowy (jest on jednak bardziej preferowany w grupie studentów bez zaburzeń ruchowych). Style: unikowy (unikanie konfrontacji z problemami, niepodejmowanie nowych wyzwań, postawa wycofania, brak wiary i pewności siebie, mniejsze poczucie własnej wartości, niska samoocena) i emocjonalny (obawy, poczucie bezsilności, obwinianie siebie za trudności) są natomiast częściej stosowane przez osoby niepełnosprawne ruchowo. |