BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Metody pracy stosowane w warsztatach terapii zajęciowej a usprawnianie osób upośledzonych umysłowo
Instytucja:
Data: listopad 1994 – marzec 1995
Badacz: Bożena Matyjas
Abstrakt:

Celem badania była odpowiedź na pytanie, jaka zależność istnieje pomiędzy metodami pracy stosowanymi w warsztatach terapii zajęciowej a usprawnieniem osób upośledzonych umysłowo (jakie metody są stosowane, czy są dobierane w zależności od cech uczestnika, jakie zmiany zachodzą w sferze fizycznej, psychicznej, społeczno-kulturowej uczestników). Badaniem objęto warsztaty terapii zajęciowej (pracownia humanistyczna; gospodarstwa domowego; rehabilitacji; tkacko-krawiecko-dziewiarska; stolarska, modelarska/techniczna; ogrodnicza, przyrodnicza, środowisko; plastyczna; muzyczna, muzykoterapia): dwa w Kielcach, po jednym w Miechowie, Ostrowcu Świętokrzyskim, Skarżysku-Kamiennej; wykorzystano sondaż diagnostyczny, wywiad (z kierownikami warsztatów i terapeutami). Stwierdzono, że najczęściej stosowane były metody oparte na obserwacji (pokaz), posługiwaniu się słowem (opis, opowiadanie, wywiad, pogadanka, dyskusja, praca z książką), osobistym wpływie wychowawcy, metody wpływu sytuacyjnego, wpływu społecznego, kierowania samowychowaniem; przy doborze metod terapeuci kierowali się stopniem upośledzenia podopiecznych, ich możliwościami, zainteresowaniami i preferencjami; zauważono pozytywne zmiany we wszystkich sferach osobowości: nawiązywanie kontaktów społecznych, wzajemna pomoc i współpraca, opanowanie wielu umiejętności wyrabianych w poszczególnych pracowniach, przejawianie własnej inicjatywy, większa sprawność manualna i fizyczna.

Deskryptory TESE: upośledzenie, niepełnosprawność intelektualna, terapia, terapia zajęciowa, metoda nauczania, specjalne potrzeby edukacyjne
TESE descriptors: disability, intellectual disability, therapy, occupational therapy, teaching method, special educational needs
Publikacje:
  • Matyjas, B. (1996). Metody pracy stosowane w warsztatach terapii zajęciowej a usprawnianie osób upośledzonych umysłowo. Roczniki Pedagogiki Specjalnej, 7, 126-135.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"