|
|
Tytuł badania: | Metody nauczania i środki dydaktyczne stosowane przez nauczycieli podstaw przedsiębiorczości |
Instytucja: |
|
Data: | [2004] |
Badacz: | Tomasz Rachwał, Mariola Tracz |
Abstrakt: |
Badanie miało na celu analizę metod nauczania i stosowanych środków dydaktycznych w trakcie realizacji przedmiotu: podstawy przedsiębiorczości. Badania ankietowe przeprowadzono wśród 215 nauczycieli podstaw przedsiębiorczości zatrudnionych w szkołach ponadgimnazjalnych w województwach: lubelskim, łódzkim, małopolskim, podkarpackim, podlaskim, śląskim, wielkopolskim i zachodniopomorskim. Nauczyciele wypowiadali się na temat częstotliwości, rodzaju stosowanych na lekcjach metod aktywizujących; środków dydaktycznych będących w zasobach szkół; pomocy dydaktycznych (np. podręcznik, zeszyt ćwiczeń, poradnik metodyczny, słowniki, programy komputerowe, zasoby internetu, TIK) wykorzystywanych podczas pracy z uczniami. Okazało się, że do najczęściej używanych przez nauczycieli środków dydaktycznych zaliczano: podręcznik (75%), zeszyty ćwiczeń (prawie 56%), poradnik metodyczny (ponad 36%). Autorzy badania postulowali zwiększenie nakładów finansowych na wyposażenie szkół w odpowiednie środki i pomoce dydaktyczne do nauczania podstaw przedsiębiorczości, co wspomogłoby pracę nauczycieli i podniosło efektywność nauczanego przedmiotu. |
Deskryptory TESE: | przedsiębiorczość, nauczanie przedsiębiorczości, metoda nauczania, środki dydaktyczne, nauczyciel przedmiotu, metoda aktywizująca, dydaktyka, podręcznik, technologia informacyjno-komunikacyjna, Internet |
TESE descriptors: | enterpreneurship, enterprise education, teaching method, teaching resourses, specialist teacher, activity method, didactics, textbook, ICT, Internet |
Publikacje: |
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.