BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Metody nauczania i środki dydaktyczne stosowane przez nauczycieli podstaw przedsiębiorczości
Instytucja:
Data: [2004]
Badacz: Tomasz Rachwał, Mariola Tracz
Abstrakt:

Badanie miało na celu analizę metod nauczania i stosowanych środków dydaktycznych w trakcie realizacji przedmiotu: podstawy przedsiębiorczości. Badania ankietowe przeprowadzono wśród 215 nauczycieli podstaw przedsiębiorczości zatrudnionych w szkołach ponadgimnazjalnych w województwach: lubelskim, łódzkim, małopolskim, podkarpackim, podlaskim, śląskim, wielkopolskim i zachodniopomorskim. Nauczyciele wypowiadali się na temat częstotliwości, rodzaju stosowanych na lekcjach metod aktywizujących; środków dydaktycznych będących w zasobach szkół; pomocy dydaktycznych (np. podręcznik, zeszyt ćwiczeń, poradnik metodyczny, słowniki, programy komputerowe, zasoby internetu, TIK) wykorzystywanych podczas pracy z uczniami. Okazało się, że do najczęściej używanych przez nauczycieli środków dydaktycznych zaliczano: podręcznik (75%), zeszyty ćwiczeń (prawie 56%), poradnik metodyczny (ponad 36%). Autorzy badania postulowali zwiększenie nakładów finansowych na wyposażenie szkół w odpowiednie środki i pomoce dydaktyczne do nauczania podstaw przedsiębiorczości, co wspomogłoby pracę nauczycieli i podniosło efektywność nauczanego przedmiotu.

Deskryptory TESE: przedsiębiorczość, nauczanie przedsiębiorczości, metoda nauczania, środki dydaktyczne, nauczyciel przedmiotu, metoda aktywizująca, dydaktyka, podręcznik, technologia informacyjno-komunikacyjna, Internet
TESE descriptors: enterpreneurship, enterprise education, teaching method, teaching resourses, specialist teacher, activity method, didactics, textbook, ICT, Internet
Publikacje:
  • Tracz, M. i Rachwał, T. (2008). Metody nauczania i środki dydaktyczne stosowane przez nauczycieli podstaw przedsiębiorczości – wyniki badań. Przedsiębiorczość – Edukacja, 4, 325-330.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"