BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Metody nauczania biologii w opinii uczniów
Data: [1996]
Badacz: Anna Solska
Abstrakt:

Przedmiotem badania były opinie uczniów na temat metod nauczania biologii. Posłużono się techniką ankiety, która zawierała dwa pytania: Czy według Ciebie istnieje jedna najskuteczniejsza i odpowiadająca wszystkim metoda (sposób) zdobywania wiedzy biologicznej? Które sposoby zdobywania tej wiedzy są dla Ciebie najskuteczniejsze i dlaczego? W ankiecie uczestniczyło 174 uczniów z klas: piątych (47), szóstych (39), siódmych (45), ósmych (43). Wśród piątoklasistów przeważało przekonanie, że istnieje jedna idealna metoda nauczania biologii, która satysfakcjonowałaby wszystkich uczniów. Bez względu na wyniki w nauce z tego przedmiotu taką opinię wyraziło około 60% respondentów. O istnieniu metody idealnej było przekonanych 66,7% uczniów klasy szóstej, osiągających oceny 6–4, oraz 42,9% uczniów z ocenami 3–1. Wraz z wiekiem zmniejsza się odsetek uczniów uważających, że istnieje metoda uniwersalna. Wiarę taką wyraziło już tylko 4,5% uczniów dobrych i bardzo dobrych oraz 28,5% uczniów z ocenami 3–1. Do najskuteczniejszych metod nauczania biologii respondenci zaliczyli: oglądanie filmów przyrodniczych (66% piątoklasistów, 43,6% szóstoklasistów), pracę z tekstem (39,9% piątoklasistów, 33,3% szóstoklasistów), gry dydaktyczne (84,6% siódmoklasistów, 85,7% ósmoklasistów), pogadankę (44,2% ósmoklasistów). Uczniowie słabsi preferują oglądanie filmów, lepsi zaś – obserwację żywych organizmów i pracę z tekstem. W starszych klasach słabsi uczniowie woleli gry dydaktyczne. Metody słowne nie cieszyły się wśród uczniów dużym powodzeniem.

Deskryptory TESE: metoda nauczania, metodyka, metoda aktywizująca, biologia, środki dydaktyczne, samokształcenie, samodzielne uczenie się
TESE descriptors: teaching method, learning theory, activity method, biology, teaching resourses, self-instruction, independent learning
Publikacje:
  • Solska, A. (1997). Metody nauczania biologii w opinii uczniów. Biologia w Szkole, 4, 217-220.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"