Abstrakt: |
Przedmiotem badania były opinie uczniów na temat metod nauczania biologii. Posłużono się techniką ankiety, która zawierała dwa pytania: Czy według Ciebie istnieje jedna najskuteczniejsza i odpowiadająca wszystkim metoda (sposób) zdobywania wiedzy biologicznej? Które sposoby zdobywania tej wiedzy są dla Ciebie najskuteczniejsze i dlaczego? W ankiecie uczestniczyło 174 uczniów z klas: piątych (47), szóstych (39), siódmych (45), ósmych (43). Wśród piątoklasistów przeważało przekonanie, że istnieje jedna idealna metoda nauczania biologii, która satysfakcjonowałaby wszystkich uczniów. Bez względu na wyniki w nauce z tego przedmiotu taką opinię wyraziło około 60% respondentów. O istnieniu metody idealnej było przekonanych 66,7% uczniów klasy szóstej, osiągających oceny 6–4, oraz 42,9% uczniów z ocenami 3–1. Wraz z wiekiem zmniejsza się odsetek uczniów uważających, że istnieje metoda uniwersalna. Wiarę taką wyraziło już tylko 4,5% uczniów dobrych i bardzo dobrych oraz 28,5% uczniów z ocenami 3–1. Do najskuteczniejszych metod nauczania biologii respondenci zaliczyli: oglądanie filmów przyrodniczych (66% piątoklasistów, 43,6% szóstoklasistów), pracę z tekstem (39,9% piątoklasistów, 33,3% szóstoklasistów), gry dydaktyczne (84,6% siódmoklasistów, 85,7% ósmoklasistów), pogadankę (44,2% ósmoklasistów). Uczniowie słabsi preferują oglądanie filmów, lepsi zaś – obserwację żywych organizmów i pracę z tekstem. W starszych klasach słabsi uczniowie woleli gry dydaktyczne. Metody słowne nie cieszyły się wśród uczniów dużym powodzeniem. |