BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Metody kreatywne w edukacji fizycznej dzieci nauczania zintegrowanego
Instytucja:
Data: 2001
Badacz: Teresa Banaszkiewicz
Abstrakt:

Sformułowano następujące pytania badawcze: czy nauczyciele nauczania zintegrowanego znają metody kreatywne wykorzystywane w edukacji fizycznej?; czy potrafią zastosować je w praktyce?; jak postrzegają ich walory? W badaniu wzięło udział 214 nauczycielek nauczania zintegrowanego na pierwszym etapie edukacji w szkole podstawowej. Badane były jednocześnie studentkami Podyplomowych Studiów Nauczania Zintegrowanego. 93 nauczycielki pochodziły ze środowiska wiejskiego, a pozostałe – z miejskiego. W badaniu posłużono się metodą sondażu diagnostycznego, kwestionariuszem ankiety. Jeśli chodzi o znajomość metod kreatywnych stosowanych w edukacji fizycznej, 34,6% zadeklarowało znajomość metod Rudolfa Labana, 18,2% – Carla Orffa, 21% – Marii i Alfreda Kniessów, 36,5% – Weroniki Sherborne, 15,2% – pedagogiki zabawy Klanzy, 87,4% – opowieści ruchowej. Zdaniem 36,7% nauczycielek metody kreatywne w edukacji fizycznej pobudzają wyobraźnię, w opinii 30,5% – kształtują prawidłową postawę ciała, 30% – sprawiają, że dzieci chętniej wykonują zadania, 20,4% – dostarczają zadowolenia i radości, 17,1% – uczą współpracy i współdziałania, 16,7% – rozwijają aktywność twórczą, 13,3% – urozmaicają zajęcia, 10% – dostarczają doświadczeń, a 7,1% – są przydatne w pracy z małymi dziećmi. Wyniki badania wykazały, że nauczycielki dość tradycyjnie podchodzą do metod twórczych i uważają, że powinny być stosowane przede wszystkim w edukacji muzycznej, plastyczno-technicznej i ruchowej. Okazało się ponadto, że respondentki miały problemy z dostosowaniem zadań do celów działań twórczych. Stwierdzono poza tym, że mniej niż połowa badanych umiała zastosować metody kreatywne do realizacji zadań ruchowych.

Deskryptory TESE: metoda aktywizująca, zajęcia twórcze, sprawność, metoda nauczania, metodyka, wychowanie fizyczne
TESE descriptors: activity method, creative activities, efficiency, teaching method, learning theory, physical education
Publikacje:
  • Banaszkiewicz, T. (2005). Metody kreatywne w edukacji fizycznej dzieci nauczania zintegrowanego. W: E.A. Zwolińska (red.), Edukacja kreatywna (s. 132-141). Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"