Abstrakt: |
Celem badania było poznanie metod stosowanych najczęściej przez nauczycieli w realizacji założeń programowych z gimnastyki. Badaniem objęto 140 nauczycieli, w tym 95 mężczyzn i 45 kobiet, ze szkół podstawowych w województwie gorzowskim. Narzędziem badawczym była ankieta. W klasach I-III nauczyciele najczęściej organizowali na lekcjach wychowania fizycznego gry i zabawy (80 respondentów). Jedynie 15 ankietowanych w klasach tych realizuje metodę bezpośredniej celowości ruchu K. Czyżewskiego z wykorzystaniem przyborów. W klasach czwartych już tylko 10 respondentów organizowało gry i zabawy podczas lekcji gimnastyki. 20 nauczycieli realizowało w klasach tych metodę programowego usprawniania na ścieżkach zdrowia, tyle samo osób – zestaw gimnastycznych ćwiczeń zwinnościowo-akrobatycznych. Badanie wykazało, że stosowane metody w szkolnej gimnastyce są mało różnorodne i mało atrakcyjne. Wynika to m.in. ze słabego wyposażenia sal gimnastycznych w odpowiedni sprzęt dla dużej liczby uczniów. Nauczyciele w tej sytuacji wybierają najczęściej te formy, które są najłatwiejsze w realizacji.
|