BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Badania nad echolalią i użyciem zaimka "ja" w kształtowaniu się mowy dziecka autystycznego w odniesieniu do innych jednostek nozologicznych
Instytucja:
Data: kwiecień 1994 – maj 1994
Badacz: Jacek Błeszyński
Abstrakt:

Badaniem nad echolalią objęto 30 osób autystycznych w wieku od dwóch do 18 lat z województw gdańskiego, elbląskiego i słupskiego. Wykorzystano wywiady z opiekunami, kwestionariusze badań logopedycznych, analizę dokumentów. U 20 dzieci występowała echolalia różnego typu; nie wszystkie dzieci przejawiały echolalię jako cechę jednostki nozologicznej; echolalia występowała u ok. 70% dziewcząt (najczęściej echolalia odroczona oraz bezpośrednia) i chłopców (najczęściej echolalia bezpośrednia). Do cech charakteryzujących mowę echolaliczną dzieci autystycznych należy jej intencjonalność; treść przekazu i forma językowa były wiernie zachowywane, zmieniała się warstwa suprasegmentalna; w 11 przypadkach przekaz echolaliczny był dostosowany do stanu emocjonalnego dziecka; dzieci z echolalią miały skłonność do określania siebie za pomocą zaimka trzeciej osoby liczby pojedynczej; echolalia występująca w późniejszym okresie rozwojowym odgrywała istotną rolę w procesie wyodrębnienia własnej osoby z otoczenia; potwierdzono nasilanie się echolalii w przypadku autyzmu. Przeprowadzono także badanie nad użyciem zaimka ja. Badanie przeprowadzono w Gdańsku; objęto nim 47 osób zdiagnozowanych jako autystyczne, w wieku od trzech do 26 lat (29 chłopców, 18 dziewcząt). Zastosowano wywiad z opiekunami, zapis wypowiedzi badanych na taśmie magnetofonowej, analizę dokumentów. Zaimkiem ja posługiwało się w mowie 16,67% dziewcząt i 41,38% chłopców; nabycie umiejętności posługiwania się zaimkiem było opóźnione; anomalią była też niska częstotliwość jego użycia; wśród dzieci nieużywających zaimków osobowych część nie używała ich z powodu regresu mowy, niektóre miały też inne zaburzenia dotyczące używania zaimków.

Deskryptory TESE: autyzm, zaburzenia rozwoju języka, logopedia, komunikacja werbalna, język, umiejętność mówienia, upośledzenie, specjalne potrzeby edukacyjne
TESE descriptors: autism, language impairment, speech therapy, verbal communication, language, oral skills, disability, special educational needs
Publikacje:
  • Błeszyński, J. (1996). Badania nad echolalią i użyciem zaimka "ja" w kształtowaniu się mowy dziecka autystycznego w odniesieniu do innych jednostek nozologicznych. Roczniki Pedagogiki Specjalnej, 7, 227-239.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"