BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Badania nad agresją stosowaną wobec dzieci z uszkodzeniami neurologicznymi
Data: 1998 – 1999
Badacz: Agnieszka Roszkowska, Justyna Trepka-Starosta
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu analizy zjawiska agresji i form stosowania przemocy w stosunku do dzieci z uszkodzonym układem nerwowym. Teren badania stanowiły ośrodki rehabilitacyjno-wychowawcze, szkoły specjalne oraz publiczne szkoły podstawowe w województwie śląskim. Do zebrania materiału badawczego posłużono się specjalnie skonstruowaną ankietą i objęto nią: 1) rodziców dzieci z uszkodzeniami neurologicznymi (N = 30); 2) dzieci z niepełnowartościowym układem nerwowym (N = 30, w tym 17 osób z mózgowym porażeniem dziecięcym, sześć z zespołem Downa, czworo dzieci po przebytych chorobach infekcyjnych, troje dzieci po urazie głowy w okresie wczesnodziecięcym); 3) nauczycieli, wychowawców oraz terapeutów (N = 30); 4) dzieci zdrowe (N = 30 – grupa kontrolna). Do agresji słownej przyznało się 20% osób dorosłych, natomiast do agresji fizycznej – 10%. Z kolei zgodnie z odpowiedziami udzielonymi przez dzieci przemocy słownej doświadczało 80% ankietowanych z zaburzeniami neurologicznymi oraz 75% ankietowanych zdrowych, a doznawanie przemocy fizycznej deklarowało odpowiednio 12% i 21% dzieci. Na podstawie zgromadzonego materiału ustalono, że wobec dzieci zdrowych dorośli najczęściej stosowali agresję psychiczną (w tym przezywanie, pomniejszanie wartości) oraz agresję fizyczną (m.in. uderzenie ręką – 67%, popychanie – 61%). Z kolei w grupie dzieci z niepełnowartościowym układem nerwowym rodzice uciekali się przede wszystkim do przemocy fizycznej (w tym do popychania – 72%, szarpania – 41%, bicia ręką – 34%).

Deskryptory TESE: osoby niepełnosprawne, upośledzenie, dziecko, przemoc, postawa, zachowania, relacja dorosły – dziecko
TESE descriptors: people with disabilities, disability, child, violence, attitude, behaviour, adult-child relation
Publikacje:
  • Trepka-Starosta, J. i Roszkowska, A. (2001). Badania nad agresją stosowaną wobec dzieci z uszkodzeniami neurologicznymi. Chowanna, 1, 8-20.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"