
Obserwuj
Tytuł badania: |
Pedagogiczno-społeczne uwarunkowania osiągnięć egzaminacyjnych uczniów w zakresie umiejętności matematycznych |
Instytucja: |
|
Data: |
luty 2007 – lipiec 2007 |
Badacz: |
|
Abstrakt: |
Celem badania było określenie przyczyn niskich wyników w zakresie umiejętności matematycznych oraz opis stylu kształcenia umiejętności matematycznych w szkołach podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Przebadano: uczniów (ogółem 2558 ze wszystkich typów szkół), nauczycieli (107), dyrektorów szkół (43) oraz szkoły z terenu wielkopolskiego. Głównymi narzędziami badawczymi były: kwestionariusze ankiet, obserwacje zajęć lekcyjnych z matematyki oraz eksperyment. Do opracowania raportu posłużyła analiza jakościowa i ilościowa. Badacze skupili się na analizie wyników egzaminacyjnych w zakresie umiejętności matematycznych ze sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i maturalnego, a także na opisie postaw uczniów i nauczycieli wobec matematyki. Wnioski z badania podzielono na: charakterystykę postaw uczniów i nauczycieli wobec matematyki oraz charakterystykę kształcenia matematyki. Na podstawie wyników badania zauważono, że wśród uczniów wzrasta niechęć do matematyki; przedmiot ten poza tym sprawia uczniom więcej trudności. Młodzi ludzie nie widzą związku matematyki z innymi dziedzinami wiedzy, dlatego też często w ogóle eliminują matematykę ze swojej aktywności edukacyjnej (zwłaszcza w szkołach ponadgimnazjalnych). Z kolei u nauczycieli zauważono, że minimalizują oni swój wpływ na osiągnięcia szkolne uczniów. Nauczający ponadto, jak stwierdzono na podstawie informacji zebranych dzięki badaniu, przywalają na bierne uczestnictwo uczniów w zajęciach, m.in. przez wykładową metodę prowadzenia lekcji matematyki.
|
Deskryptory TESE: |
egzamin, matematyka, niedostateczne osiągnięcia w nauce, nauki ścisłe, niepowodzenie szkolne, postawa wobec szkoły, metoda nauczania, jakość nauczania, jakość kształcenia, postępy w nauce |
TESE descriptors: |
examination, mathematics, re-assessment, natural sciences, school failure, attitude towards school, teaching method, teaching quality, quality of education, study progress |
Publikacje: |
- Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu. (2007). Pedagogiczno-społeczne uwarunkowania osiągnięć uczniów w zakresie umiejętności matematycznych : Karta informacyjna badania związanego z systemem egzaminowania zewnętrznego. Pobrane z http://www.oke.poznan.pl/cms,745,wykaz_zrealizowanych_projektow_badawczych.htm

|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.