BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Pedagogiczno-społeczne uwarunkowania osiągnięć egzaminacyjnych uczniów w zakresie umiejętności matematycznych
Instytucja:
Data: luty 2007 – lipiec 2007
Badacz:
Abstrakt:

Celem badania było określenie przyczyn niskich wyników w zakresie umiejętności matematycznych oraz opis stylu kształcenia umiejętności matematycznych w szkołach podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Przebadano: uczniów (ogółem 2558 ze wszystkich typów szkół), nauczycieli (107), dyrektorów szkół (43) oraz szkoły z terenu wielkopolskiego. Głównymi narzędziami badawczymi były: kwestionariusze ankiet, obserwacje zajęć lekcyjnych z matematyki oraz eksperyment. Do opracowania raportu posłużyła analiza jakościowa i ilościowa. Badacze skupili się na analizie wyników egzaminacyjnych w zakresie umiejętności matematycznych ze sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i maturalnego, a także na opisie postaw uczniów i nauczycieli wobec matematyki. Wnioski z badania podzielono na: charakterystykę postaw uczniów i nauczycieli wobec matematyki oraz charakterystykę kształcenia matematyki. Na podstawie wyników badania zauważono, że wśród uczniów wzrasta niechęć do matematyki; przedmiot ten poza tym sprawia uczniom więcej trudności. Młodzi ludzie nie widzą związku matematyki z innymi dziedzinami wiedzy, dlatego też często w ogóle eliminują matematykę ze swojej aktywności edukacyjnej (zwłaszcza w szkołach ponadgimnazjalnych). Z kolei u nauczycieli zauważono, że minimalizują oni swój wpływ na osiągnięcia szkolne uczniów. Nauczający ponadto, jak stwierdzono na podstawie informacji zebranych dzięki badaniu, przywalają na bierne uczestnictwo uczniów w zajęciach, m.in. przez wykładową metodę prowadzenia lekcji matematyki.
 

Deskryptory TESE: egzamin, matematyka, niedostateczne osiągnięcia w nauce, nauki ścisłe, niepowodzenie szkolne, postawa wobec szkoły, metoda nauczania, jakość nauczania, jakość kształcenia, postępy w nauce
TESE descriptors: examination, mathematics, re-assessment, natural sciences, school failure, attitude towards school, teaching method, teaching quality, quality of education, study progress
Publikacje:
  • Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu. (2007). Pedagogiczno-społeczne uwarunkowania osiągnięć uczniów w zakresie umiejętności matematycznych : Karta informacyjna badania związanego z systemem egzaminowania zewnętrznego. Pobrane z http://www.oke.poznan.pl/cms,745,wykaz_zrealizowanych_projektow_badawczych.htm
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"