Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu diagnozy przyswojonych wzorów bycia uczniem, nauczycielem oraz wychowawcą, a także w celu poznania świadomości pedagogicznej studentów WSP w Częstochowie. Próbę badawczą stanowiło 102 studentów pierwszego roku pedagogiki opiekuńczo-resocjalizacyjnej i drugiego roku historii. Uczestnikom zadano dwa pytania otwarte: 1) Z czym kojarzy ci się pedagogika? 2) Czego oczekuję po pedagogice? W wyniku przeprowadzonej ankiety stwierdzono, że pedagogika najczęściej kojarzyła się studentom z wychowaniem (25%), pedagogiem (13%), nauczaniem (10%), umiejętnym postępowaniem z uczniami (10%), zrozumieniem problemów ucznia (10%), ze szkołą (10%), edukacją i jej systemem (7%), dziećmi (6%), nauczycielem (6%), sposobem nauczania (5%), kontaktami z dziećmi (3%), wpojeniem zasad kultury (4%), człowiekiem i problemami (4%), WSP (4%), przystosowaniem do życia w społeczności (4%), uczniem (4%) oraz właściwym podejściem do roli nauczyciela (4%). Ponadto zgodnie ze zgromadzonym materiałem wykazano, że studenci oczekiwali od pedagogiki nauczenia się rozpoznawania problemów innych (15%), wiedzy teoretycznej i praktycznej w zakresie wychowania i nauczania (15%), odpowiedniego podejścia do młodzieży (16%), przygotowania do roli nauczyciela (10%), umiejętności porozumiewania się z innymi (5%), współpracy (3%), zrozumienia (3%), miłej atmosfery (3%), umiejętności wychowawczych (3%), bycia dobrym pedagogiem (1%) oraz zdolności współczucia (1%). |