BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Pedagogiczne uporządkowanie świata edukacji w świadomości studentów-kandydatów na nauczycieli
Data: 1996
Badacz: Monika Adamska-Staroń
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy przyswojonych wzorów bycia uczniem, nauczycielem oraz wychowawcą, a także w celu poznania świadomości pedagogicznej studentów WSP w Częstochowie. Próbę badawczą stanowiło 102 studentów pierwszego roku pedagogiki opiekuńczo-resocjalizacyjnej i drugiego roku historii. Uczestnikom zadano dwa pytania otwarte: 1) Z czym kojarzy ci się pedagogika? 2) Czego oczekuję po pedagogice? W wyniku przeprowadzonej ankiety stwierdzono, że pedagogika najczęściej kojarzyła się studentom z wychowaniem (25%), pedagogiem (13%), nauczaniem (10%), umiejętnym postępowaniem z uczniami (10%), zrozumieniem problemów ucznia (10%), ze szkołą (10%), edukacją i jej systemem (7%), dziećmi (6%), nauczycielem (6%), sposobem nauczania (5%), kontaktami z dziećmi (3%), wpojeniem zasad kultury (4%), człowiekiem i problemami (4%), WSP (4%), przystosowaniem do życia w społeczności (4%), uczniem (4%) oraz właściwym podejściem do roli nauczyciela (4%). Ponadto zgodnie ze zgromadzonym materiałem wykazano, że studenci oczekiwali od pedagogiki nauczenia się rozpoznawania problemów innych (15%), wiedzy teoretycznej i praktycznej w zakresie wychowania i nauczania (15%), odpowiedniego podejścia do młodzieży (16%), przygotowania do roli nauczyciela (10%), umiejętności porozumiewania się z innymi (5%), współpracy (3%), zrozumienia (3%), miłej atmosfery (3%), umiejętności wychowawczych (3%), bycia dobrym pedagogiem (1%) oraz zdolności współczucia (1%).

Deskryptory TESE: student, postawa, nauczanie, nauczyciel, wychowawca, przyuczenie do zawodu, kwalifikacje pedagogiczne, edukacja
TESE descriptors: student, attitude, teaching, teacher, educational childcare staff, apprenticeship, teaching qualification, education
Publikacje:
  • Adamska-Staroń, M. (1999). Pedagogiczne uporządkowanie świata edukacji w świadomości studentów-kandydatów na nauczycieli. W: K. Denek i T.M. Zimny (red.), Oświata na wirażu (s. 311-316). Kielce: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"