BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wpływ presji czasowej na wykonanie zadań serii J.C. Ravena TMS i TMK przez młodzież niepełnosprawną umysłowo i normalnie rozwijającą się
Instytucja:
Data: [1996]
Badacz: Katarzyna Borkowska, Maria B. Pecyna
Abstrakt:

Celem badania było określenie, czy uwzględnienie podczas badań Testem Matryc J.C. Ravena w wersjach TMS i TMK określonego czasu wpływa na wyniki badań młodzieży lekko upośledzonej umysłowo i jej rówieśników o prawidłowym rozwoju umysłowym. Badaniem objęto 40 uczniów warszawskiej zasadniczej szkoły specjalnej (grupa A; 36 chłopców, cztery dziewczęta; wiek 16-18 lat, średnia 16,8) i dwie homogeniczne pod względem płci i wieku grupy kontrolne: uczniów liceum ogólnokształcącego i liceum zawodowego (grupa B; średnia wieku 16,9) oraz uczniów zasadniczej szkoły zawodowej (C; 16,8). Przeprowadzono Test Matryc w wersji TMS z ograniczeniem czasowym 20 minut oraz w grupie A Test w wersji TMK. Stwierdzono, że wpływ presji czasowej na liczbę poprawnie rozwiązanych zadań wersji TMS był stosunkowo niewielki w grupie B i C, w grupie A nie miał żadnego znaczenia; presja wpłynęła raczej niekorzystnie na wyniki 27,8% uczniów szkół masowych, u 34,8% poprawiła je. Sformułowano postulaty dotyczące zastosowania wersji TMS do badań młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie.

Deskryptory TESE: inteligencja, upośledzenie, niepełnosprawność intelektualna, uczeń, szkoła specjalna, szkoła średnia o profilu zawodowym, szkoła średnia, młodzież
TESE descriptors: intelligence, disability, intellectual disability, pupil, special school, vocational school, secondary school, youth
Publikacje:
  • Pecyna, M.B. i Borkowska, K. (1996). Wpływ presji czasowej na wykonanie zadań serii J.C. Ravena TMS i TMK przez młodzież niepełnosprawną umysłowo i normalnie rozwijającą się. Roczniki Pedagogiki Specjalnej, 7, 342-356.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"