Abstrakt: |
Celem badania było określenie, czy uwzględnienie podczas badań Testem Matryc J.C. Ravena w wersjach TMS i TMK określonego czasu wpływa na wyniki badań młodzieży lekko upośledzonej umysłowo i jej rówieśników o prawidłowym rozwoju umysłowym. Badaniem objęto 40 uczniów warszawskiej zasadniczej szkoły specjalnej (grupa A; 36 chłopców, cztery dziewczęta; wiek 16-18 lat, średnia 16,8) i dwie homogeniczne pod względem płci i wieku grupy kontrolne: uczniów liceum ogólnokształcącego i liceum zawodowego (grupa B; średnia wieku 16,9) oraz uczniów zasadniczej szkoły zawodowej (C; 16,8). Przeprowadzono Test Matryc w wersji TMS z ograniczeniem czasowym 20 minut oraz w grupie A Test w wersji TMK. Stwierdzono, że wpływ presji czasowej na liczbę poprawnie rozwiązanych zadań wersji TMS był stosunkowo niewielki w grupie B i C, w grupie A nie miał żadnego znaczenia; presja wpłynęła raczej niekorzystnie na wyniki 27,8% uczniów szkół masowych, u 34,8% poprawiła je. Sformułowano postulaty dotyczące zastosowania wersji TMS do badań młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie. |