Abstrakt: |
Badanie zrealizowano w ramach RPBP III.25. Jego celem było sprawdzenie, czy presja czasowa wpływa na dwa różne aspekty wykonywania zadań testowych przez uczniów refleksyjnych i impulsywnych – liczbę rozwiązanych zadań oraz liczbę popełnionych błędów. Badanie objęło 117 uczniów z klas siódmych szkoły podstawowej w Łukowie (województwo siedleckie). W badaniu wykorzystano 50 zadań ze standardowej wersji Testu Matryc Ravena. Badanie właściwe poprzedzone było badaniem wstępnym z dwiema 40-osobowymi grupami uczniów klas siódmych, z których jedna rozwiązała zadania z pierwszego zestawu, druga z drugiego, by potwierdzić równy stopnień trudności obu zestawów. Właściwe badanie przeprowadzono w kilkunastoosobowych grupach. Uczniowie rozwiązali oba etapy zadań w odstępie godziny, przy czym jedna grupa badanych (N = 58, 30 dziewcząt i 28 chłopców) rozwiązywała pierwszy zestaw zadań z ograniczeniem czasowym, drugi zaś bez, natomiast druga grupa (N = 59, 30 dziewcząt, 29 chłopców) odwrotnie. Wyniki badania wykazały niewielki wpływ presji czasowej na rozwiązywanie zadań. Uczniowie poddani presji popełniali średnio więcej błędów niż osoby bez presji – związek ten był statystycznie istotny, lecz niewielki. Wyniki dotyczące liczby rozwiązywanych zadań okazały się mniej jednoznaczne. Można było to wiązać z niezbyt silną presją czasu, który był dość długi w porównaniu z liczbą zadań. Zadania miały ponadto konwergencyjny charakter, a wcześniejsze badania wykazywały większy wpływ presji czasu na zadania typu dywergencyjnego. Wyniki badania sugerowały, że u osób impulsywnych presja czasu pełni funkcję mobilizującą – w tych warunkach rozwiązywały one poprawnie więcej zadań. Z kolei osoby refleksyjne popełniały wtedy więcej błędów. |