BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wpływ powodzi 1997 roku na poziom symptomów stresu pourazowego, depresji i samotności u dzieci i młodzieży: rola strategii radzenia sobie z trudnościami. Część II
Data: marzec 1999
Badacz: Anna Bokszczanin, Krzysztof Kaniasty
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu analizy formalnych testów mediacyjnej funkcji radzenia sobie w procesie wpływu stresora na zdrowie psychiczne (część pierwsza badania: Wpływ powodzi 1997 roku na poziom symptomów stresu pourazowego, depresji i samotności u dzieci i młodzieży: rola strategii radzenia sobie z trudnościami). Próbę badawczą stanowiło 451 osób w wieku od 11 do 20 lat, które doświadczyły skutków powodzi w lipcu 1997 roku. Do zebrania materiału posłużono się instrumentem do badania strategii radzenia sobie z trudnościami skonstruowanym w oparciu o skróconą skalę Kidcope w wersji zastosowanej przez Vernberga i in. oraz na podstawie skali opracowanej przez Czapińskiego. Ponadto wykorzystano skalę HURTE, Mississipi PTSD Scale, skalę do pomiaru symptomów depresji oraz adaptację skali do pomiaru poczucia samotności dziecka wśród rówieśników (Asher, Hymel i Renshaw). Finalnie w analizie uwzględniono odpowiedzi 163 respondentów (których domy zostały zniszczone przez powódź). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że natężenie dystresu przeżywanego przez ankietowanych 20 miesięcy po wydarzeniu było w istotnym stopniu zdeterminowane skalą traumatycznych doświadczeń związanych z kataklizmem. Wykazano również, że badani w procesie radzenia sobie z traumą korzystali ze wszystkich możliwych sposobów radzenia sobie (zarówno ukierunkowanych na rozwiązanie problemu, jak i skupiających się na poprawie samopoczucia). Jednocześnie okazało się, że badanych preferujących zadaniowe strategie radzenia sobie cechowało niższe nasilenie symptomów depresji i samotności.

Deskryptory TESE: problemy zdrowotne, dobre samopoczucie, zachowania społeczne, zachowania, kompetencje, młodzież, dziecko, osobowość, postawa
TESE descriptors: health problems, well-being, social behaviour, behaviour, competence, youth, child, personality, attitude
Publikacje:
  • Bokszczanin, A. i Kaniasty, K. (2002). Wpływ powodzi 1997 roku na poziom symptomów stresu pourazowego, depresji i samotności u dzieci i młodzieży: mediacyjna rola strategii radzenia sobie z trudnościami. Część II. Studia Psychologiczne, 4, 27-42.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"