BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wpływ przeciążenia poznawczego na dostępność zasobów: efekt rozgrzania poznawczego
Instytucja:
Data: [2002]
Badacz: Dariusz Doliński, Sławomir Śpiewak, Joanna Ziaja
Abstrakt:

Eksperyment przeprowadzono w celu weryfikacji założenia, zgodnie z którym silniejsze obciążenie miało spowodować w konsekwencji większe uszczuplenie zasobów poznawczych. Proces ten miał objawiać się tendencją do bardziej rytmicznego generowania interwałów czasowych. Przedmiotem manipulacji było wykonanie jednego z trzech zadań poznawczych (to samo zadanie miało trzy wersje: łatwą, trudną i kontrolną). W eksperymencie wzięło udział 72 studentów, w tym 54 kobiety i 18 mężczyzn. Średni wiek badanych wyniósł 21 lat. Uczestnicy badania studiowali kierunki humanistyczne na Uniwersytecie Jagiellońskim. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano Test Zegarków Moronia, zadanie komputerowe DIVA oraz losowe generowanie interwałów czasowych. Na podstawie wyników badania nie udało się potwierdzić istnienia tzw. drenażu poznawczego (mimo początkowego założenia). Okazało się natomiast, że wyniki badania potwierdzają zasadność innej, konkurencyjnej hipotezy, dotyczącej rozgrzania poznawczego. Na rzecz drugiej hipotezy przemawia różnica w rytmiczności generowanych ciągów dla wskaźnika „autokorelacje” u osób poddanych wcześniej różnym wersjom zadania poznawczego. Za efektem rozgrzania poznawczego przemawiały również wyniki analizy wpływu zdolności uwagowych na generowanie interwałów losowych.

Deskryptory TESE: rozumienie, rozumowanie, rozwój poznawczy, student, kompetencje, psychologia
TESE descriptors: comprehension, reasoning, cognitive development, student, competence, psychology
Publikacje:
  • Śpiewak, S., Ziaja, J. i Doliński, D. (2003). Wpływ przeciążenia poznawczego na dostępność zasobów: efekt rozgrzania poznawczego. Przegląd Psychologiczny, 3, 291-306.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"