Tytuł badania: |
Wpływ przeciążenia poznawczego na dostępność zasobów: efekt rozgrzania poznawczego |
Instytucja: |
|
Data: |
[2002] |
Badacz: |
Dariusz Doliński, Sławomir Śpiewak, Joanna Ziaja |
Abstrakt: |
Eksperyment przeprowadzono w celu weryfikacji założenia, zgodnie z którym silniejsze obciążenie miało spowodować w konsekwencji większe uszczuplenie zasobów poznawczych. Proces ten miał objawiać się tendencją do bardziej rytmicznego generowania interwałów czasowych. Przedmiotem manipulacji było wykonanie jednego z trzech zadań poznawczych (to samo zadanie miało trzy wersje: łatwą, trudną i kontrolną). W eksperymencie wzięło udział 72 studentów, w tym 54 kobiety i 18 mężczyzn. Średni wiek badanych wyniósł 21 lat. Uczestnicy badania studiowali kierunki humanistyczne na Uniwersytecie Jagiellońskim. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano Test Zegarków Moronia, zadanie komputerowe DIVA oraz losowe generowanie interwałów czasowych. Na podstawie wyników badania nie udało się potwierdzić istnienia tzw. drenażu poznawczego (mimo początkowego założenia). Okazało się natomiast, że wyniki badania potwierdzają zasadność innej, konkurencyjnej hipotezy, dotyczącej rozgrzania poznawczego. Na rzecz drugiej hipotezy przemawia różnica w rytmiczności generowanych ciągów dla wskaźnika „autokorelacje” u osób poddanych wcześniej różnym wersjom zadania poznawczego. Za efektem rozgrzania poznawczego przemawiały również wyniki analizy wpływu zdolności uwagowych na generowanie interwałów losowych. |
Deskryptory TESE: |
rozumienie, rozumowanie, rozwój poznawczy, student, kompetencje, psychologia |
TESE descriptors: |
comprehension, reasoning, cognitive development, student, competence, psychology |
Publikacje: |
- Śpiewak, S., Ziaja, J. i Doliński, D. (2003). Wpływ przeciążenia poznawczego na dostępność zasobów: efekt rozgrzania poznawczego. Przegląd Psychologiczny, 3, 291-306.
|