Abstrakt: |
Celem badania było określenie wpływu przedszkola na rozwój zdolności muzycznych dzieci. Badaniem objęto 100 dzieci sześcioletnich (43% dziewczynek), kończących edukację przedszkolną, z których połowa uczęszczała do przedszkola pierwszy rok, pozostali – dłużej niż rok. Badanie przeprowadzono w Przedszkolu nr 1 i Przedszkolu nr 4 w Lubartowie. W badaniu wykorzystano test elementarnych zdolności muzycznych konstrukcji własnej, składający się z kilkunastu zadań, za które dziecko mogło uzyskać maksymalnie 42 punkty. Wyniki badania ujawniły duże zróżnicowanie zdolności muzycznych dzieci sześcioletnich, przy czym zaobserwowano stymulujący i wyrównujący wpływ przedszkola na rozwój tych zdolności. Dzieci dłużej uczęszczające do przedszkola uzyskały wyższy poziom oraz mniej różniły się między sobą. Nie odnotowano żadnej różnicy w zdolnościach muzycznych między dziewczętami i chłopcami. Wśród najlepiej rozwiniętych zdolności muzycznych znalazły się słuch tembrowy i słuch dynamiczny. ¾ badanych rozwiązało również prawidłowo zadania dotyczące poczucia rytmu. Słabo ukształtowany okazał się słuch melodyczny, w tym poczucie tonalne i wyobrażenia słuchowe. Ubogi był również język muzyczny dzieci. |