BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: O przemocy w szkole
Data: [1996]
Badacz: Jolanta Bajurska
Abstrakt:

Celem badania było zebranie opinii uczniów na temat przemocy w szkole podstawowej. W badaniu uczestniczyło 405 osób uczęszczających do klas IV–VIII. W ankiecie pytano respondentów, czy czują się w szkole bezpiecznie, z jakimi formami przemocy się stykają oraz jakie miejsca wydają się im niebezpieczne. Tylko blisko połowa badanych czuła się w szkole bezpiecznie (w tej grupie było jedynie 18% czwartoklasistów). Lęk u uczniów jest wywoływany zachowaniami rówieśników i starszych kolegów, których bało się: 76% uczniów klas czwartych, 53% uczniów klas piątych, 47% uczniów klas szóstych. Strach przed kolegami i rówieśnikami zmniejsza się – jak się okazało – wraz z wiekiem ucznia. Starszych kolegów albo rówieśników bało się 26% siódmoklasistów oraz 14% ósmoklasistów. 62% uczniów klas ósmych i 80% uczniów klas czwartych obawiało się chuliganów spoza szkoły. Blisko 40% respondentów było ofiarami przemocy; jej główne formy to: bicie, zastraszanie, wymuszanie pieniędzy, kradzieże, niszczenie mienia, zmuszanie do palenia papierosów, poniżanie. Co druga ofiara przemocy była bita. Okradani okazali się częściej uczniowie młodsi niż starsi. Uczniowie wskazywali również miejsca, które uznawali za niebezpieczne; były to m.in.: teren osiedla, okolice szkoły, toalety szkolne, korytarze i szatnie w szkołach. Zarówno dorośli, jak i dzieci wykazywali tendencję do przemilczania kwestii odpowiedzialności za przemoc. Należy zatem zwrócić szczególną uwagę na realizację programów profilaktycznych związanych z przemocą, nie tylko w szkołach.

Deskryptory TESE: przemoc, przemoc szkolna, przestępczość, odpowiedzialność, krzywdzenie dzieci, relacje interpersonalne, młodzież, oszustwo, bezpieczeństwo
TESE descriptors: violence, bullying, dellinquency, responsibility, child abuse, interpersonal relations, youth, cheating, safety
Publikacje:
  • Bajurska, J. (1996). O przemocy w szkole. Przygotowanie do życia (dod.). Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 3, 8.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"