BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: O przeprowadzonych badaniach logopedycznych, czyli raport o stanie mowy uczniów z jednej z katowickich szkół
Instytucja:
Data: 2001 – 2004
Badacz: Elżbieta Bratek
Abstrakt:

Doniesienie prezentuje trzy badania o podobnej tematyce. Pierwsze badanie przeprowadzono w roku szkolnym 2001/2002 na grupie 314 uczniów w katowickich szkołach (klasy I-III: 92% badanych; klasy czwarte: 8% badanych) w ramach Ogólnopolskiej Akcji Bezpłatnych Diagnoz Logopedycznych. Wyniki pokazują, że ponad 10% badanych ma problemy z prawidłową realizacją fonemów języka polskiego. Dominowały takie wady wymowy jak sygmatyzm (ponad 78%), rotacyzm (prawie 47%), jąkanie (ponad 6%), realizacja głosek miękkich jako twarde (ponad 6%), przyśpieszone tempo mowy (ponad 3%). Kolejne badanie odbyło się w 2002 roku wśród uczniów klas pierwszych. Zastosowano Przesiewowy Test Logopedyczny (oprac. Tarkowski). Wyniki tych badań pokazały, że występuje znaczny wzrost liczby dzieci z zaburzeniami artykulacyjnymi (8,4% w 2001 roku; 32,6% w roku 2002). W tych badaniach wzięły udział łącznie 92 osoby. Diagnostyczne badanie mowy przeprowadzono w roku szkolnym 2003/2004. Przebadano wówczas 116 uczniów klas pierwszych. Wnioski z badań są następujące: co trzeci badany uczeń powinien zostać objęty indywidualną pomocą stymulacji werbalnej (42 uczniów spośród wszystkich badanych wykazało niską kompetencję językową). Ponadto chłopcy częściej zmagają się z problemami związanymi z prawidłową artykulacją niż dziewczynki.
 

Deskryptory TESE: umiejętności komunikowania się, zaburzenia rozwoju języka, umiejętność mówienia, logopedia, trudności w nauce
TESE descriptors: communicative competences, language impairment, oral skills, speech therapy, learning difficulty
Publikacje:
  • Bratek, E. (2004). O przeprowadzonych badaniach logopedycznych, czyli raport o stanie mowy uczniów z jednej z katowickich szkół. Śląskie Wiadomości Logopedyczne, 6, 24-26.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"