BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Optymalizacja pozaszkolnej edukacji dorosłych. (Potrzeba i kierunki modernizacji dokształcania zawodowego kadr pracowniczych w Polsce)
Instytucja:
Data: 1995 – 1997
Badacz: Tadeusz Aleksander
Abstrakt:

Celem badania było poznanie funkcjonowania pozaszkolnej edukacji zawodowej dorosłych. Badaniem objęto łącznie 314 zakładów działalności gospodarczej i społecznej, prowadzących 10 różnych typów działalności według EKD w 14 województwach – Bielsko-Biała, Chełm, Częstochowa, Katowice, Kielce, Kraków, Krosno, Lublin, Nowy Sącz, Radom, Rzeszów; badanie prowadzono w mieście wojewódzkim, małym mieście i na wsi. Zastosowano wywiady – z pracodawcami, z pracownikami wybranych zakładów (1548 osób – 816 mężczyzn, 732 kobiety) oraz z pracownikami ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego, a ponadto analizę dokumentacji i obserwację. Stwierdzono m.in., że prawie 1/3 badanych wskazywała na małą lub znikomą przydatność przygotowania zawodowego wyniesionego ze szkoły do wykonywania zadań zawodowych na obecnym stanowisku pracy. Działalność edukacyjną realizowało 59,9% ogółu zakładów pracy; najczęściej realizowaną formą edukacji były kursy – 41,1% zakładów; wiele dużych firm było bardzo dobrze przygotowanych do działalności edukacyjnej. W różnych formach edukacji zawodowej uczestniczyło 53,9% badanych pracowników, w różnych formach edukacji pozaszkolnej – 26%; odsetek ten różnił się w poszczególnych branżach, najwyższy był w administracji publicznej i przemyśle technologicznym; motywami podejmowania edukacji były wymagania kwalifikacyjne i ustalenia prawne – 24,4% badanych, postęp techniczny i technologiczny oraz zmiany organizacyjne – 20,9%; 71,1% firm wypracowało wewnętrzne sposoby wspierania wysiłku edukacyjnego pracowników; pracownicy byli wspierani m.in. poprzez płatne urlopy, stypendia, pokrywanie kosztów podróży itp. przez firmę. Stwierdzono, że system pozaszkolnej edukacji dorosłych stale się rozwijał i zmieniał zgodnie z potrzebami, wiązał się ze współpracą międzynarodową; istniała potrzeba koordynacji instytucji; wysunięto postulat zmian prawnych w celu motywowania edukacji pozaszkolnej.

Deskryptory TESE: edukacja dorosłych, edukacja pozaszkolna, kształcenie i szkolenie zawodowe, ustawiczne doskonalenie zawodowe, pracobiorca, pracodawca
TESE descriptors: adult education, out-of-school education, vocational education and training, continuing professional development, employee, employer
Publikacje:
  • Aleksander, T. (1998). Optymalizacja pozaszkolnej edukacji dorosłych. (Potrzeba i kierunki modernizacji dokształcania zawodowego kadr pracowniczych w Polsce). Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"