BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kara w szkole
Data: październik 1995 – listopad 1995
Badacz: Maria Dąbrowska-Bąk
Abstrakt:

Celem badania było stwierdzenie, czy i w jakim natężeniu w szkołach występują zjawiska sprzyjające tworzeniu klimatu bezprawia. Próbowano również określić, w jaki sposób nauczyciele i uczniowie postrzegają rzeczywistość szkoły pod tym względem. W badaniu posłużono się kwestionariuszem ankiety, w której opisano sześć sytuacjil; poproszono uczniów o próbę rozwiązania zarysowanego problemu. W badaniu pilotażowym zebrano łącznie 117 ankiet wśród uczniów klas pierwszych w czterech liceach ogólnokształcących w Poznaniu; analizie poddano 100 kwestionariuszy. Badaniem objęto także 53 nauczycieli studiujących zaocznie pedagogikę, pracujących w szkołach. W przypadku nauczycieli posłużono się metodą wywiadu. Pierwsza z sytuacji opisanych w ankiecie dotyczyła szkód materialnych w szkołach (niszczenie ławek, kradzież pomocy naukowych, dewastowanie toalet), druga – luźnej atmosfery w szkole, która powodowała spóźnianie się uczniów na lekcje, nieodrabianie prac domowych itp. W trzeciej sytuacji opisano uczniów ordynarnie odnoszących się do nauczyciela, w czwartej zaś – dręczenie słabszych i młodszych uczniów przez starszą młodzież. W piątej historii przedstawiono problem picia alkoholu na imprezach organizowanych przez szkołę, w szóstej – problem palenia papierosów przez uczniów na terenie szkoły. Uczniowie mieli wcielić się w dyrektorów i zaproponować rozwiązanie opisanych sytuacji. Pierwsza z opisanych sytuacji zdarzała się codziennie w 13% szkół, druga – w 36%, trzecia i czwarta – w 20%, piąta – w 46%. Okazało się, że najczęstszym problemem w szkołach jest palenie papierosów przez młodzież – 47% respondentów twierdziło, że palenie na terenie ich szkół zdarza się codziennie. Zdecydowanie najrzadziej szkoły borykały się z sytuacjami, w których uczniowie ordynarnie odnosili się do nauczycieli albo starsi uczniowie dręczyli młodszych i słabszych. Tylko 9% uczniów zadeklarowało, że nie zetknęło się z paleniem na terenie szkoły. Równie nagminne jak palenie tytoniu przez młodzież okazało się picie alkoholu przez uczniów. Często zdarzały się w szkołach sytuacje wynikające z niewystarczającej dyscypliny – spóźnianie się, nieodrabianie zadań domowych, nieprzynoszenie podręczników i zeszytów na zajęcia. W opinii nauczycieli w szkołach najczęściej występują niewłaściwe zachowania starszych uczniów wobec młodszych, wandalizm i brak dyscypliny. Badani nauczyciele podkreślali na pierwszym miejscu brak dyscypliny powodujący niewłaściwe zachowania uczniów, mniejszą rangę natomiast niż uczniowie przypisywali takim zjawiskom jak nikotynizm, picie alkoholu, rozboje.

Deskryptory TESE: przemoc, przemoc szkolna, przestępczość, socjalizacja, resocjalizacja, krzywdzenie dzieci, narkomania, profilaktyka
TESE descriptors: violence, bullying, dellinquency, socialisation, correctional education, child abuse, drug abuse, prevention
Publikacje:
  • Dąbrowska-Bąk, M. (1996). Kara w szkole. Edukacja, 1, 32-43.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"