BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przemoc w opinii młodzieży
Data: wrzesień 1997
Badacz: Janina Janowska, Barbara Kalinowska-Witek
Abstrakt:

Przedmiotem badania były opinie młodzieży na temat przemocy, zwłaszcza szkolnej: czy w szkole występuje to zjawisko i jaki jest jego stopień, czy uczniowie doświadczają przemocy w szkole i czy kadra pedagogiczna świadoma jest tego problemu, a także czy nauczyciele podejmują jakiekolwiek działania profilaktyczne i mające na celu zmniejszenie skali tego zjawiska w ich placówkach. W badaniu wzięło udział 1109 uczniów z lubelskich zespołów szkół budowlanych, mechanicznych, chemicznych, samochodowych i geodezyjno-drogowych. Poprawną definicję przemocy podało 60,1% uczniów. Najczęściej respondenci kojarzyli przemoc z wymuszaniem, działaniem wbrew woli drugiego człowieka, znęcaniem się, agresją słowną i fizyczną. Ponad 50% uczniów znała przemoc tylko z obserwacji, ale już co piąty badany sam doświadczył przemocy. 13% młodzieży przyznało się do stosowania przemocy wobec innych. 3,5% ankietowanych było ofiarami przemocy ze strony nauczycieli, 19,6% ze strony kolegów, 11% rodziców, 20,2% wymieniało rodzeństwo, obce osoby, policję. 21% nie udzieliło odpowiedzi na to pytanie; około 25% uczniów zadeklarowało, że nikt wobec nich nie stosuje agresji. Blisko 70% ankietowanych stwierdziło, że w ich szkołach występuje zjawisko przemocy; 44% uczniów przyznało, że przemoc pojawia się w ich klasach szkolnych. 17,3% badanych ujawniło, że w ostatnim roku byli w szkole często bici, szantażowani i obrażani. Jeszcze częściej młodzież stawała się ofiarami przemocy poza terenem szkoły. 4% uczniów, którzy doświadczali przemocy, informowało o takich zdarzeniach nauczycieli. Częściej młodzież mówiła o tym rodzicom albo kolegom, a najczęściej nie zwierzała się z tego nikomu. 135 osób – ofiar przemocy – nic nie czuło wobec sprawców. Pozostali odczuwali nienawiść, rzadziej chcieli się zemścić. Prawie 40% młodzieży – zarówno ofiar przemocy, jak i sprawców – nie potrafiło określić uczuć wobec siebie samych. Szkoła – jak się okazało – a także środowisko rodzinne nie kształtują w młodych ludziach umiejętności nazywania i wyrażania uczuć. Blokowanie uczuć rodzi z kolei zachowania agresywne. 80% uczniów uważało, że należy zapobiegać przemocy, ale blisko 40% nie wiedziało, jak można działać w tym kierunku. Przemoc zatem uczniowie uważali za stały element ich życia szkolnego, którego nie można w żaden sposób uniknąć. Tylko co dziesiąta osoba sądziła, że w zapobieganiu przemocy ważną rolę mogłoby odegrać doskonalenie kontaktów międzyludzkich. Okazało się również, że nauczyciele nie są świadomi problemu przemocy w placówkach, w których pracują, dlatego też nie podejmują żadnych działań profilaktycznych.

Deskryptory TESE: przemoc szkolna, przemoc, przestępczość, profilaktyka, odpowiedzialność, relacje międzygrupowe, relacje interpersonalne, resocjalizacja, socjalizacja
TESE descriptors: bullying, violence, dellinquency, prevention, responsibility, intergroup relations, interpersonal relations, correctional education, socialisation
Publikacje:
  • Janowska, J. i Kalinowska-Witek, B. (1999). Przemoc w opinii młodzieży. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 1, 32-34.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"