Abstrakt: |
Celem badania było zebranie opinii studentów na temat cech dobrego opiekuna-wychowawcy. W badaniu uczestniczyło 53 studentów studiów stacjonarnych z pierwszego roku pedagogiki opiekuńczej, 193 studentów zaocznych pierwszego roku oraz 79 studentów trzeciego roku tego samego kierunku. Wszyscy badani studiowali w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Zielonej Górze. Łącznie uzyskano 325 wypowiedzi. W opinii respondentów dobry opiekun-wychowawca powinien być: wyrozumiały, cierpliwy, otwarty na problemy innych ludzi, na potrzeby dzieci, wrażliwy, tolerancyjny, sprawiedliwy, łatwo nawiązujący kontakt, wykształcony, konsekwentny, chętnie pomagający innym, opiekuńczy, odpowiedzialny, kompetentny, komunikatywny, bezinteresowny, stanowczy, miły, spokojny, szczery, troskliwy, umiejący wzbudzić zaufanie, serdeczny, pogodny, uśmiechnięty, sympatyczny. Na charakter wymienianych cech miały wpływ: płeć, wiek, doświadczenie pedagogiczne, posiadana wiedza ogólna i specjalistyczna. Mężczyźni częściej wymieniali takie cechy jak: pomysłowość, innowacyjność, fantazję. Absolwenci pedagogiki opiekuńczej podkreślali, że dobry opiekun-wychowawca powinien być przede wszystkim bezinteresowny. W opinii studentów zaocznych opiekun-wychowawca powinien być dyspozycyjny. Ponieważ wielu z wymienionych cech nie można rozwinąć ani ukształtować podczas studiów pedagogicznych, należy przede wszystkim zadbać o: odpowiedni dobór kandydatów, doskonalenie programów kształcenia, praktyki pedagogiczne, wzmacnianie motywacji studentów do wykonywania wybranego zawodu. |