BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Opiekun-wychowawca w opinii studentów i literaturze
Instytucja:
Data: marzec 1998 – lipiec 1998
Badacz: Grażyna Gajewska
Abstrakt:

Celem badania było zebranie opinii studentów na temat cech dobrego opiekuna-wychowawcy. W badaniu uczestniczyło 53 studentów studiów stacjonarnych z pierwszego roku pedagogiki opiekuńczej, 193 studentów zaocznych pierwszego roku oraz 79 studentów trzeciego roku tego samego kierunku. Wszyscy badani studiowali w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Zielonej Górze. Łącznie uzyskano 325 wypowiedzi. W opinii respondentów dobry opiekun-wychowawca powinien być: wyrozumiały, cierpliwy, otwarty na problemy innych ludzi, na potrzeby dzieci, wrażliwy, tolerancyjny, sprawiedliwy, łatwo nawiązujący kontakt, wykształcony, konsekwentny, chętnie pomagający innym, opiekuńczy, odpowiedzialny, kompetentny, komunikatywny, bezinteresowny, stanowczy, miły, spokojny, szczery, troskliwy, umiejący wzbudzić zaufanie, serdeczny, pogodny, uśmiechnięty, sympatyczny. Na charakter wymienianych cech miały wpływ: płeć, wiek, doświadczenie pedagogiczne, posiadana wiedza ogólna i specjalistyczna. Mężczyźni częściej wymieniali takie cechy jak: pomysłowość, innowacyjność, fantazję. Absolwenci pedagogiki opiekuńczej podkreślali, że dobry opiekun-wychowawca powinien być przede wszystkim bezinteresowny. W opinii studentów zaocznych opiekun-wychowawca powinien być dyspozycyjny. Ponieważ wielu z wymienionych cech nie można rozwinąć ani ukształtować podczas studiów pedagogicznych, należy przede wszystkim zadbać o: odpowiedni dobór kandydatów, doskonalenie programów kształcenia, praktyki pedagogiczne, wzmacnianie motywacji studentów do wykonywania wybranego zawodu.

Deskryptory TESE: wychowawca, wychowawca klasy, opieka nad młodzieżą, opieka nad dzieckiem, wychowanie dziecka, osobowość, kwalifikacje pedagogiczne, praktyka pedagogiczna
TESE descriptors: educational childcare staff, form teacher, youth protection, childcare, child rearing, personality, teaching qualification, teaching practice
Publikacje:
  • Gajewska, G. (1999). Opiekun-wychowawca w opinii studentów i literaturze. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 2, 36-39.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"