BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Opinia nauczycieli o programie biologii w szkole podstawowej
Data: wrzesień 1988 – 1989
Badacz: Urszula Chróścikowska, Danuta Cichy, Hanna Jaworska, Danuta Palus, Wanda Szymanderska
Abstrakt:

Przedmiotem badania były opinie nauczycieli szkół podstawowych o programie nauczania biologii z higieną. Ankieta została opracowana przez Instytut Programów Szkolnych, otrzymano 213 kwestionariuszy. Okazało się, że zdaniem nauczycieli program zawierał dużo informacji o charakterze encyklopedycznym. Mimo że posiadał duże walory naukowe, nie zdawał egzaminu w konfrontacji ze skromną bazą dydaktyczną i zróżnicowanym poziomem uczniów (niskim zwłaszcza w szkołach wiejskich). W związku z tym, że w klasach bardzo licznych poziom dostosowywany był często do uczniów gorszych, zdolna młodzież nie miała możliwości indywidualizacji toku nauczania. Najmniej zdolne dzieci, niebędące w stanie opanować materiału, musiały być z kolei promowane na siłę bądź powtarzały klasę. Program powinien być zatem dostosowany do różnych możliwości intelektualnych uczniów – niektórzy nauczyciele proponowali nawet, by stworzyć „program minimum”, którego zaliczenie uprawniałoby do zdawania wyłącznie do szkół zawodowych. Nauczyciele byli zgodni co do konieczności wprowadzenia zmian w programie nauczania mimo ich dezorganizującego wpływu na pracę w szkole (93%). Miałyby one obejmować: zwiększenie wymiaru godzin nauczania, zwiększenie udziału treści dotyczących życia codziennego ucznia i zmniejszenie udziału wiedzy naukowo-encyklopedycznej, korektę i powrót do dawnego układu botanika-zoologia w klasach piątych i szóstych. Wielu nauczycieli deklarowało problemy ze zorganizowaniem pracowni, co tłumaczy, czemu wielu ankietowanych uważa to za największe osiągnięcie w pracy. Badani dostrzegają też potrzebę podniesienia prestiżu zawodu, szkolnictwa i kwalifikacji młodej kadry.

Deskryptory TESE: program nauczania, biologia, nauczyciel, ankieta, szkoła podstawowa, postawa
TESE descriptors: curriculum, biology, teacher, questionnaire, primary school, attitude
Publikacje:
  • Palus, D. i Chróścikowska, U. (1989). Opinia nauczycieli o programie biologii w szkole podstawowej. Biologia w Szkole, 1, 29-35.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"