BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dzieci przewlekle chore w szkole
Data: [1999]
Badacz: Agnieszka Nowicka
Abstrakt:

Przedmiotem badania była sytuacja dzieci przewlekle chorych w szkole. Do oceny poziomu społecznego przystosowania dzieci chorych w społeczności szkolnej wykorzystano CBI E. Schaefera i M. Aaronson. W badaniach wzięło udział 78 dzieci, w tym 17 chorych na padaczkę, 28 – na astmę oskrzelową, 23 – z wadami serca. Badani uczęszczali do 11 szkół podstawowych, uczęszczali do klas II–VII. W badanej grupie znalazło się 39 dziewcząt i tyle samo chłopców. Najwyższe wyniki w zakresie pozytywnych przejawów przystosowania społecznego uczniowie uzyskali w: taktownym postępowaniu, wytrwałości i życzliwości. Poniżej średniej wypadli w zakresie koncentracji, ekspresji słownej i towarzyskości. Najniższe wyniki w zakresie pozytywnych przejawów przystosowania społecznego uzyskały dzieci chore na padaczkę, najwyższe zaś – dzieci z astmą. Dzieci chore na serce najlepiej wypadły w: taktownym postępowaniu, życzliwości, wytrwałości i koncentracji. Wyniki najbardziej zbliżone do wyniku maksymalnego uzyskały dzieci chore na astmę. Spośród negatywnych przejawów przystosowania społecznego najwięcej trudności sprawiały dzieciom przewlekle chorym: roztargnienie, zażenowanie, nieśmiałość oraz izolowanie się. Najbardziej nasilone okazały się te zachowania u dzieci chorych na padaczkę, a najmniej – u dzieci chorych na serce. Okazało się, że pozytywne przejawy przystosowania społecznego wśród dzieci przewlekle chorych górują nad przejawami o charakterze negatywnym. Stwierdzono ponadto, że rodzaj choroby nie wpływa znacząco na poziom społecznego przystosowania badanych dzieci. W badanej grupie nieznacznie przeważały zachowania introwersyjne nad ekstrawersyjnymi. Dzieci z wadą serca i astmą nieznacznie bardziej przejawiały ekstrawersję w swoich zachowaniach. 20 uczniów było dobrze przystosowanych społecznie, a 24 – przeciętnie. Najwięcej dzieci źle przystosowanych było w grupie chorych na padaczkę. Najbardziej zróżnicowane wyniki w zakresie przystosowania społecznego uzyskały dzieci z wadą serca. W grupie dzieci z astmą znalazło się najwięcej uczniów przeciętnie przystosowanych, a mało – dobrze przystosowanych.

Deskryptory TESE: choroba, zdrowie, problemy zdrowotne, postawa wobec szkoły, niekorzystne położenie, niepowodzenie szkolne, niezadowolenie ze szkoły, niedostateczne osiągnięcia w nauce, postępy w nauce, zachowania społeczne, kompetencje społeczne
TESE descriptors: illness, health, health problems, attitude towards school, disadvantaged background, school failure, school disaffection, re-assessment, study progress, social behaviour, social competences
Publikacje:
  • Nowicka, A. (1999). Dzieci przewlekle chore w szkole. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 5, 19-21.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"