Abstrakt: |
Celem badania było określenie preferencji studentów polonistyki co do programu nauczania na studiach polonistycznych. W badaniu wzięło udział 629 osób studiujących na Wydziale Filologii Polskiej i Klasycznej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W ankiecie pytano o zawód, który w przyszłości studenci zamierzają wykonywać, przedmioty językoznawcze, które powinny znajdować się w programie nauczania; poproszono ankietowanych o uzasadnienie wyborów (trzecia część kwestionariusza). Studenci po ukończeniu studiów chcieliby pracować w zawodzie nauczyciela – od nauczyciela przedszkolnego po akademickiego. Studenci chcieliby również pracować w zawodzie dziennikarza (prasowego, telewizyjnego, radiowego) oraz wydawcy, także specjalisty od reklamy i tłumacza. W programie nauczania – w ich opinii – spośród przedmiotów językoznawczych powinna znajdować się przede wszystkim kultura języka polskiego, w dalszej kolejności: ortografia polska, praktyczna stylistyka, komunikacja językowa i gramatyka opisowa języka polskiego. Wybory zdeterminowane były przede wszystkim motywacją pragmatyczną; studenci dostrzegali także wagę nauczania teorii języka: Nie sposób poprawnie mówić bez podstawowych wiadomości z gramatyki opisowej, historii języka polskiego. Ze względu na pragmatyczne nastawienie do przedmiotów nauczania najmniej wskazań otrzymały zajęcia z: onomastyki polskiej (12), gramatyki języka staro-cerkiewno-słowiańskiego (12) oraz dialektologii (26). Respondenci twierdzili, że przedmioty językoznawcze w programie studiów polonistycznych powinny przede wszystkim: podnosić komunikatywność, poprawiać umiejętność jasnego i klarownego sposobu wysławiania się, usprawniać umiejętność precyzyjnego wypowiadania myśli, wprowadzać w problematykę żywego słowa i zagadnienie współczesnej polszczyzny. |