BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Czego chcą się uczyć studenci polonistyki?
Instytucja:
Data: październik 1998 – listopad 1998
Badacz: Monika Rzeszutek, Barbara Sobczak
Abstrakt:

Celem badania było określenie preferencji studentów polonistyki co do programu nauczania na studiach polonistycznych. W badaniu wzięło udział 629 osób studiujących na Wydziale Filologii Polskiej i Klasycznej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W ankiecie pytano o zawód, który w przyszłości studenci zamierzają wykonywać, przedmioty językoznawcze, które powinny znajdować się w programie nauczania; poproszono ankietowanych o uzasadnienie wyborów (trzecia część kwestionariusza). Studenci po ukończeniu studiów chcieliby pracować w zawodzie nauczyciela – od nauczyciela przedszkolnego po akademickiego. Studenci chcieliby również pracować w zawodzie dziennikarza (prasowego, telewizyjnego, radiowego) oraz wydawcy, także specjalisty od reklamy i tłumacza. W programie nauczania – w ich opinii – spośród przedmiotów językoznawczych powinna znajdować się przede wszystkim kultura języka polskiego, w dalszej kolejności: ortografia polska, praktyczna stylistyka, komunikacja językowa i gramatyka opisowa języka polskiego. Wybory zdeterminowane były przede wszystkim motywacją pragmatyczną; studenci dostrzegali także wagę nauczania teorii języka: Nie sposób poprawnie mówić bez podstawowych wiadomości z gramatyki opisowej, historii języka polskiego. Ze względu na pragmatyczne nastawienie do przedmiotów nauczania najmniej wskazań otrzymały zajęcia z: onomastyki polskiej (12), gramatyki języka staro-cerkiewno-słowiańskiego (12) oraz dialektologii (26). Respondenci twierdzili, że przedmioty językoznawcze w programie studiów polonistycznych powinny przede wszystkim: podnosić komunikatywność, poprawiać umiejętność jasnego i klarownego sposobu wysławiania się, usprawniać umiejętność precyzyjnego wypowiadania myśli, wprowadzać w problematykę żywego słowa i zagadnienie współczesnej polszczyzny.

Deskryptory TESE: polski, nauczyciel przedmiotu, treści kształcenia, zawód nauczyciela, program nauczania, przedmiot nauczania, język, gramatyka, ortografia
TESE descriptors: Polish, specialist teacher, content of learning, teaching profession, curriculum, curriculum subject, language, grammar, spelling
Publikacje:
  • Rzeszutek, M. i Sobczak, B. (1999). Czego chcą się uczyć studenci polonistyki? Polonistyka, 2, 117-118.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"