Abstrakt: |
W ankiecie pytano maturzystów o: rozumienie słów gust i smak, sytuacje, w których badani używają takich słów, oraz o czynniki kształtujące gust (smak). Poproszono również respondentów o stwierdzenie, czy pojęcia gustu i smaku są obiektywne czy subiektywne. W badaniu wzięło udział 28 uczniów ostatniej klasy liceum ogólnokształcącego. Większość badanych twierdziła, że na poczucie smaku albo gustu w obecnych czasach wpływają przede wszystkim media (telewizja, prasa); jedynie pięć osób wskazało rodziców, jeden ankietowany zaś – szkołę. Uczniowie trafnie rozumieli jednoczesną subiektywność i obiektywność obu pojęć – na podstawie indywidualnego pojęcia smaku/gustu można zakwalifikować daną osobę do konkretnej grupy społecznej. Ankietowani kojarzyli słowo smak z poczuciem piękna, estetyki, harmonii albo z apetytem. Gust łączyli zaś ze stylowym ubieraniem się, urządzaniem mieszkania. |