BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Studenci wobec kanonu i lektur własnych
Data: [1999]
Badacz: Monika Grześkiewicz
Abstrakt:

Celem badania było określenie stosunku studentów filologii polskiej wobec kanonu lektur obowiązującego na studiach polonistycznych. W badaniu wzięło udział 135 studentów dziennych i 43 zaocznych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Tylko 15 osób ze studiów dziennych akceptowało obowiązujący kanon (autorka badania wyliczyła, że student polonistyki w ciągu czterech lat studiów powinien przeczytać 127 lektur). Ambiwalentny stosunek wyraziło 47 badanych. 53 osoby całkowicie zanegowały obowiązujący kanon. Wśród studentów zaocznych akceptację wobec kanonu wyraziły trzy osoby, ambiwalencję – 13, odrzucenie – 19 osób. Trzech studentów dziennych i trzech zaocznych nie odpowiedziało na pytanie o stosunek wobec kanonu lektur na studiach polonistycznych UJ. Respondenci akceptujący obowiązującą listę lektur zauważali, że książki te kształcą kompetencje filologiczne. Studenci skarżyli się na zbyt obszerną listę lektur do przeczytania w czasie studiów. Niektórzy twierdzili, że wybrane pozycje nie odzwierciedlają głównych tendencji w epoce, dlatego też nie powinny znaleźć się w kanonie. 47,4% studentów dziennych i 65,1% zaocznych podczas lektury czasami ograniczało się jedynie do wstępów poprzedzających utwór w wydaniach Biblioteki Narodowej. 17% studentów dziennych i 14% zaocznych nigdy tego nie robiło. Ulubionym pisarzem studentek dziennych okazał się Gombrowicz (33 wskazania), studentów zaś Mickiewicz (siedem wskazań). Wśród studentek zaocznych największą popularnością cieszył się Sienkiewicz (10), najmniejszą zaś: Mickiewicz, Maria Dąbrowska, Szymborska (po trzy osoby). Nie zauważono istotnych różnic w preferencjach pisarzy wśród studentów dziennych i zaocznych. Największą popularnością cieszyły się książki z epok: romantyzmu, pozytywizmu i współczesności. Zaobserwowano wzrost zainteresowania twórcami iberoamerykańskimi. Spośród twórców nieobecnych w kanonie najbardziej popularni byli: Olga Tokarczuk (wśród studentów dziennych), William Wharton (wśród studentów zaocznych) oraz Waldemar Łysiak (w obu grupach). Można stwierdzić, że studenci polonistyki wybierają lektury z klasycznego i beletrystycznego modelu literatury.

Deskryptory TESE: polski, treści kształcenia, czytanie, program nauczania, reforma programu nauczania, literatura dla dzieci i młodzieży, literatura, wiedza
TESE descriptors: Polish, content of learning, reading, curriculum, curriculum reform, children's and youth literature, literature, knowledge
Publikacje:
  • Grześkiewicz, M. (1999). Studenci wobec kanonu i lektur własnych. Polonistyka, 9, 526-529.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"