Abstrakt: |
Przedmiotem badania był udział edukacji przyrodniczej w kształtowaniu zachowań etycznych młodzieży. Badanie składało się z dwóch etapów. W pierwszym 65 uczniów klas IV-VIII wzięło udział w zajęciach w parku krajobrazowym (podczas lekcji nie omawiano jednak bezpośrednio zagadnień etycznych, tematykę tę potraktowano opisowo). W kolejnym etapie poproszono wszystkich uczniów o odpowiedź na dwa pytania: Co w parku krajobrazowym Góra św. Anny wzbudza twoje zainteresowanie, co cię absorbuje, pociąga, co cenisz najbardziej? Co w parku krajobrazowym Góra św. Anny wzbudza twój niepokój, oburzenie, co cię irytuje, co chciałbyś zmienić, z czym się nie zgadzasz? Na podstawie zgromadzonego materiału wyróżniono następujące cechy wartości pozytywnych: ochrona rzadkich gatunków roślin, ochrona rzadkich gatunków zwierząt, dbałość o kwiaty i zieleń, piękne krajobrazy, bogactwo roślin i drzew, radość z kontaktu z przyrodą, szacunek dla ludzi chroniących park, miły nastrój w parku, piękno przyrody, ład i porządek w zagrodach, występowanie oznakowania w parku. Cechy te podporządkowano klasom: moralnej, estetycznej i poznawczej. Młodzież najbardziej zachwycała się wartościami estetycznymi parku krajobrazowego, np. pięknym krajobrazem, radością wynikającą z kontaktu z przyrodą. 29 osób wskazało, że w przyrodzie powinien panować miły nastrój, 40 osób – piękne krajobrazy. Bogactwo roślinności pozwalało młodzieży cieszyć się i odpoczywać. 49 dostrzegało w działaniach mających na celu ochronę gatunków wartości etyczne. Do cech wartości negatywnych zaliczono: zanieczyszczenie powietrza przez zakłady przemysłowe, zaśmiecenie parku papierami i odpadami komunalnymi, łamanie gałęzi drzew, budowę autostrad przez park krajobrazowy, zabieranie obszaru parku pod rozbudowę przemysłu oraz brak dróg dojazdowych do rezerwatu. Największą dezaprobatę wśród uczniów budziło zanieczyszczanie środowiska przez zakłady przemysłowe. Na drugim miejscu w hierarchii wartości odrzuconych była budowa autostrad, na trzecim – zaśmiecanie w parkach. |