BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Młodzież i etyka
Instytucja:
Data: [1999]
Badacz: Anna Chwist
Abstrakt:

Przedmiotem badania był udział edukacji przyrodniczej w kształtowaniu zachowań etycznych młodzieży. Badanie składało się z dwóch etapów. W pierwszym 65 uczniów klas IV-VIII wzięło udział w zajęciach w parku krajobrazowym (podczas lekcji nie omawiano jednak bezpośrednio zagadnień etycznych, tematykę tę potraktowano opisowo). W kolejnym etapie poproszono wszystkich uczniów o odpowiedź na dwa pytania: Co w parku krajobrazowym Góra św. Anny wzbudza twoje zainteresowanie, co cię absorbuje, pociąga, co cenisz najbardziej? Co w parku krajobrazowym Góra św. Anny wzbudza twój niepokój, oburzenie, co cię irytuje, co chciałbyś zmienić, z czym się nie zgadzasz? Na podstawie zgromadzonego materiału wyróżniono następujące cechy wartości pozytywnych: ochrona rzadkich gatunków roślin, ochrona rzadkich gatunków zwierząt, dbałość o kwiaty i zieleń, piękne krajobrazy, bogactwo roślin i drzew, radość z kontaktu z przyrodą, szacunek dla ludzi chroniących park, miły nastrój w parku, piękno przyrody, ład i porządek w zagrodach, występowanie oznakowania w parku. Cechy te podporządkowano klasom: moralnej, estetycznej i poznawczej. Młodzież najbardziej zachwycała się wartościami estetycznymi parku krajobrazowego, np. pięknym krajobrazem, radością wynikającą z kontaktu z przyrodą. 29 osób wskazało, że w przyrodzie powinien panować miły nastrój, 40 osób – piękne krajobrazy. Bogactwo roślinności pozwalało młodzieży cieszyć się i odpoczywać. 49 dostrzegało w działaniach mających na celu ochronę gatunków wartości etyczne. Do cech wartości negatywnych zaliczono: zanieczyszczenie powietrza przez zakłady przemysłowe, zaśmiecenie parku papierami i odpadami komunalnymi, łamanie gałęzi drzew, budowę autostrad przez park krajobrazowy, zabieranie obszaru parku pod rozbudowę przemysłu oraz brak dróg dojazdowych do rezerwatu. Największą dezaprobatę wśród uczniów budziło zanieczyszczanie środowiska przez zakłady przemysłowe. Na drugim miejscu w hierarchii wartości odrzuconych była budowa autostrad, na trzecim – zaśmiecanie w parkach.

Deskryptory TESE: środowisko, nauki przyrodnicze, gospodarka, przemysł, ochrona środowiska, trwałość, nauka o środowisku
TESE descriptors: environment, natural sciences, economy, industry, environmental protection, sustainability, environmental education
Publikacje:
  • Chwist, A. (1999). Młodzież i etyka. Edukacja i Dialog, 8, 14-18.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"