BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przemoc rówieśnicza i agresja w szkole oraz środowisku lokalnym wśród gimnazjalistów województwa łódzkiego
Instytucja:
Data: 21 maja 2007 – 6 czerwca 2007
Badacz:
Abstrakt:

Badanie ilościowe miało na celu analizę zjawiska przemocy rówieśniczej wśród uczniów gimnazjum. Badana grupa liczyła 2176 uczniów ze 100 (losowo wybranych) klas (56% dziewcząt oraz 44% chłopców): 1081 uczniów klas pierwszych gimnazjum, 1095 uczniów klas drugich gimnazjum. Ankieta audytoryjna zawierała pytania o środowisko rodzinne i szkolne, aktywność fizyczną, zjawiska przemocy i agresji na terenie szkoły, możliwe wsparcie psychologiczne oraz uzyskanie pomocy w przypadku doświadczenia przemocy fizycznej. Respondenci wypowiadali się na temat funkcjonujących na terenie ich szkół grup młodzieżowych, a także o rozpowszechnieniu w szkołach substancji psychoaktywnych. Wyniki badania pokazały, że najczęstszą formą przemocy rówieśniczej jest przemoc werbalna, także fizyczna – najczęściej w formie pobicia, popychania, przewracania. Sprawcami przemocy bywają dzieci pochodzące z rodzin rozbitych. Autorzy badania przedstawili szereg rekomendacji działań profilaktycznych, m.in.: powołanie w każdej szkole zespołu ds. bezpieczeństwa (grupa taka miałaby składać się z nauczycieli, dyrekcji, rodziców), zagwarantowanie wsparcia dla nauczycieli szukających pomocy w kwestii przeciwdziałania przemocy w ich klasie, udzielanie wsparcia psychologicznego ofiarom przemocy.

Deskryptory TESE: przemoc, przemoc szkolna, środowisko społeczno-kulturowe, dziecko zagrożone, gimnazjum, wsparcie dla nauczycieli, profilaktyka, szkolnictwo średnie pierwszego stopnia, rodzina niepełna, relacje międzygrupowe, relacje interpersonalne
TESE descriptors: violence, bullying, socio-cultural environment, child at risk, lower secondary, support for teachers, prevention, lower secondary, one-parent family, intergroup relations, interpersonal relations
Publikacje:
  • Raport z badania "Przemoc rówieśnicza i agresja w szkole oraz w środowisku lokalnym wśród gimnazjalistów województwa łódzkiego". (2007). Pobrane z http://www.rcpslodz.pl/download/Przemoc_rowiesnicza_2007.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"