Abstrakt: |
Badanie miało na celu charakterystykę aksjonormatywnych orientacji nauczycieli. Wykorzystano „Kwestionariusz Wartościująca Orientacja Życiowa” (M. Straś-Romanowskiej) oraz Skalę Oceny Wartości. Próbę badawczą stanowili wrocławscy nauczyciele. Wyniki badania ujawniły, że niemal połowa respondentów nie prezentowała żadnej orientacji aksjonormatywnej (48%), co można było interpretować jako próżnię aksjologiczną, powstałą w wyniku poszukiwania nowej orientacji w gwałtownie zmieniającej się rzeczywistości społecznej. Drugą pod względem częstości wskazań orientacją okazała się być orientacja indywidualistyczna, którą prezentowało 22% badanych. Orientacja ta wiązała się z realizacją zadań autonomicznych mających swe źródło w sferze podmiotowej jednostki. Najważniejszą wartością dla nauczyciele z tej grupy było własne zdrowie, odnalezienie miejsca w świecie, własny rozwój, zachowanie autentyczności, ucieczka od rutyny i uniformizmu. Odpowiedzi 20% badanych wskazywały z kolei na orientację idealistyczną, w ramach której dominującą wartością jest miłość. Wartość tę odnoszono do życia rodzinnego i najbliższych osób, nie zaś do ludzi w ogóle, do świata czy w kontekście ogólnej postawy życiowej. Pozostałe wartości wyznawane przez tę grupę to szacunek i pomoc innym ludziom. Najmniej liczni okazali się przedstawiciele adaptacyjnej orientacji życiowej (10%). W grupie tej dominowały wartości pragmatyczne, dobra materialne, pozycja społeczne, władza, uznanie społeczne, ambicje i sukces zawodowy. Większość badanych nauczycieli oceniała te wartości jako najmniej ważne. |