BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Orientacje aksjonormatywne nauczycieli w sytuacji zmiany społecznej
Instytucja:
Data: 1993 – 1995
Badacz: Mirosława Nowak-Dziemianowicz
Abstrakt:

Badanie miało na celu charakterystykę aksjonormatywnych orientacji nauczycieli. Wykorzystano „Kwestionariusz Wartościująca Orientacja Życiowa” (M. Straś-Romanowskiej) oraz Skalę Oceny Wartości. Próbę badawczą stanowili wrocławscy nauczyciele. Wyniki badania ujawniły, że niemal połowa respondentów nie prezentowała żadnej orientacji aksjonormatywnej (48%), co można było interpretować jako próżnię aksjologiczną, powstałą w wyniku poszukiwania nowej orientacji w gwałtownie zmieniającej się rzeczywistości społecznej. Drugą pod względem częstości wskazań orientacją okazała się być orientacja indywidualistyczna, którą prezentowało 22% badanych. Orientacja ta wiązała się z realizacją zadań autonomicznych mających swe źródło w sferze podmiotowej jednostki. Najważniejszą wartością dla nauczyciele z tej grupy było własne zdrowie, odnalezienie miejsca w świecie, własny rozwój, zachowanie autentyczności, ucieczka od rutyny i uniformizmu. Odpowiedzi 20% badanych wskazywały z kolei na orientację idealistyczną, w ramach której dominującą wartością jest miłość. Wartość tę odnoszono do życia rodzinnego i najbliższych osób, nie zaś do ludzi w ogóle, do świata czy w kontekście ogólnej postawy życiowej. Pozostałe wartości wyznawane przez tę grupę to szacunek i pomoc innym ludziom. Najmniej liczni okazali się przedstawiciele adaptacyjnej orientacji życiowej (10%). W grupie tej dominowały wartości pragmatyczne, dobra materialne, pozycja społeczne, władza, uznanie społeczne, ambicje i sukces zawodowy. Większość badanych nauczycieli oceniała te wartości jako najmniej ważne.

Deskryptory TESE: nauczyciel, zachowania społeczne, postawa, indywidualizm, wartości obywatelskie, społeczeństwo, kompetencje społeczne
TESE descriptors: teacher, social behaviour, attitude, individualism, civic values, society, social competences
Publikacje:
  • Nowak-Dziemianowicz, M. (1999). Orientacje aksjonormatywne nauczycieli w sytuacji zmiany społecznej. Acta Universitatis Wratislaviensis. Prace Pedagogiczne, 130, 521-528.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"