BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Orientacje aksjologiczne młodzieży akademickiej
Instytucja:
Data: 1991 – 1992
Badacz: Anna Krasnodębska
Abstrakt:

Celem badania było znalezienie odpowiedzi na pytanie o preferencje w zakresie wartości kulturowych wśród opolskiej młodzieży. Badaniem ankietowym objęto studentów wszystkich lat obu wyższych uczelni w Opolu – Wyższej Szkoły Pedagogicznej i Wyższej Szkoły Inżynierskiej. W wyniku badania otrzymano 551 prawidłowo wypełnionych ankiet. Kobiety stanowiły 49,9% wszystkich badanych, przy czym w WSP odsetek ten wynosił 66,6%, a w WSI 5,3%. 53,6% studentów legitymowało się pochodzeniem inteligenckim, 32,4% robotniczym, 4,2% chłopskim, przy czym w WSP przeważali studenci pochodzenia inteligenckiego, a w WSI – robotniczego. Najczęściej młodzież na stałe mieszkała w mieście (44,3%), następnie w małych miasteczkach (36,1%) i na wsi (19,6%). 87,3% studentów było stanu wolnego. Wyniki badania ujawniły, że studenci opierali się przede wszystkim na rodzinno-zawodowym ideale życia. Preferowali wartości związane z rodziną, domem i szczęściem rodzinnym oraz pracą zawodową. Jednocześnie zauważalna była orientacja na wartości niezależnościowe, perfekcjonistyczne oraz potrzebę stabilizacji i niwelowania wewnętrznych napięć (spokojne życie, stabilizacja materialna, wykonywanie satysfakcjonującego zawodu itp.). Pieniądze postrzegano raczej jako środek do osiągania celów niż cel sam w sobie. W rezultacie satysfakcjonująca praca nie była utożsamiana z dobrze płatną pracą. Istotne dla badanych było osiąganie wysokich wyników w tym, czym się zajmowali. Warunkiem satysfakcjonującej pracy było również doskonalenie własnych umiejętności i pogłębianie wiedzy (w tym zawodowej). Studenci odrzucali najczęściej wartości prestiżowe. Pojawił się także spory odsetek młodzieży o wysokim poziomie świadomości ekologicznej. Niski okazał się jednak poziom uczestnictwa badanych w kulturze.

Deskryptory TESE: szkoła wyższa, postawa, zachowania społeczne, młodzież, uniwersytet
TESE descriptors: higher education, attitude, social behaviour, youth, universty
Publikacje:
  • Krasnodębska, A. (1997). Orientacje aksjologiczne młodzieży akademickiej. Z badań nad studentami uczelni oposkich. Opole: Wydawnictwo UO.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"