Abstrakt: |
Celem badania było znalezienie odpowiedzi na pytanie o preferencje w zakresie wartości kulturowych wśród opolskiej młodzieży. Badaniem ankietowym objęto studentów wszystkich lat obu wyższych uczelni w Opolu – Wyższej Szkoły Pedagogicznej i Wyższej Szkoły Inżynierskiej. W wyniku badania otrzymano 551 prawidłowo wypełnionych ankiet. Kobiety stanowiły 49,9% wszystkich badanych, przy czym w WSP odsetek ten wynosił 66,6%, a w WSI 5,3%. 53,6% studentów legitymowało się pochodzeniem inteligenckim, 32,4% robotniczym, 4,2% chłopskim, przy czym w WSP przeważali studenci pochodzenia inteligenckiego, a w WSI – robotniczego. Najczęściej młodzież na stałe mieszkała w mieście (44,3%), następnie w małych miasteczkach (36,1%) i na wsi (19,6%). 87,3% studentów było stanu wolnego. Wyniki badania ujawniły, że studenci opierali się przede wszystkim na rodzinno-zawodowym ideale życia. Preferowali wartości związane z rodziną, domem i szczęściem rodzinnym oraz pracą zawodową. Jednocześnie zauważalna była orientacja na wartości niezależnościowe, perfekcjonistyczne oraz potrzebę stabilizacji i niwelowania wewnętrznych napięć (spokojne życie, stabilizacja materialna, wykonywanie satysfakcjonującego zawodu itp.). Pieniądze postrzegano raczej jako środek do osiągania celów niż cel sam w sobie. W rezultacie satysfakcjonująca praca nie była utożsamiana z dobrze płatną pracą. Istotne dla badanych było osiąganie wysokich wyników w tym, czym się zajmowali. Warunkiem satysfakcjonującej pracy było również doskonalenie własnych umiejętności i pogłębianie wiedzy (w tym zawodowej). Studenci odrzucali najczęściej wartości prestiżowe. Pojawił się także spory odsetek młodzieży o wysokim poziomie świadomości ekologicznej. Niski okazał się jednak poziom uczestnictwa badanych w kulturze. |