BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Orientacja życiowa i typ partycypacji społecznej w okresie adolescencji i wyłaniającej się dorosłości. Kontekst edukacyjny
Projekt badawczy:
  • Mechanizmy formowania się tożsamości w okresie przejścia z adolescencji do dorosłości: regulacyjna rola emocji samoświadomościowych
pokaż badania
Instytucja:
Data: 2012
Badacz: Małgorzata Rękosiewicz
Abstrakt:

Celem badania była weryfikacja hipotez, zgodnie z którymi przewidywano m.in., że młodsi uczniowie (gimnazjaliści) będą charakteryzować się wyższym nasileniem orientacji moratoryjnej niż tranzytywnej, a starsi respondenci – wyższym poziomem orientacji tranzytywnej niż moratoryjnej. Badaniem objęto 1675 osób w wieku 14-25 lat, w tym 63,6% kobiet. 26,7% respondentów z grupy późnej adolescencji nie podejmowało żadnej pracy. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano dwie wersje Kwestionariusza Partycypacji Społecznej. Na podstawie wyników badania potwierdzono, że w grupie młodszej przeważał poziom orientacji moratoryjnej nad poziomem orientacji tranzytywnej, a w grupie najstarszej – odwrotnie. Ponadto odnotowano, że wraz z wiekiem wzrasta poziom orientacji tranzytywnej, a spada poziom orientacji moratoryjnej. Zgodnie z założeniem, uczniowie technikum i szkoły zawodowej okazali się zorientowani bardziej tranzytywnie niż uczniowie liceum ogólnokształcącego, co wiąże się z nastawieniem na szybsze wejście na rynek pracy wśród tych pierwszych. Potwierdzono również, że badani o typie asymilacyjnym charakteryzowali się najwyższą średnią wieku. Zaobserwowano dominację typu marginalizacyjnego w grupie uczniów szkół zawodowych (jedna trzecia badanych).

Autorskie słowa kluczowe: adolescencja, wyłaniająca się dorosłość, orientacja moratoryjna, orientacja tranzytywna, partycypacja społeczna, kontekst edukacyjny
Author's Keywords: adolescence, emerging adulthood, moratorium orientation, transitive orientation, social participation, educational context
Deskryptory TESE: zachowania społeczne, zachowania, kompetencje społeczne, kompetencje, postawa
TESE descriptors: social behaviour, behaviour, social competences, competence, attitude
Publikacje:
  • Rękosiewicz, M. (2014). Orientacja życiowa i typ partycypacji społecznej w okresie adolescencji i wyłaniającej się dorosłości. Kontekst edukacyjny. Psychologia Rozwojowa, 4, 73-85.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"