Tytuł badania: |
Percepcja klimatu uczenia się w szkole i poczucie zaspokojenia potrzeb a tożsamość uczniów w okresie dorastania |
Projekt badawczy: |
- Mechanizmy formowania się tożsamości w okresie przejścia z adolescencji do dorosłości: regulacyjna rola emocji samoświadomościowych
pokaż badania
Inne badania w projekcie:
|
Instytucja: |
|
Data: |
2013 |
Badacz: |
Anna Brzezińska, Aleksandra Kram |
Abstrakt: |
Sformułowano m.in. następujące pytania badawcze: Czy percepcja klimatu uczenia się w szkole pozwala przewidywać poziom natężenia wymiarów tożsamości dorastających uczniów? Czy zaspokojenie podstawowych potrzeb psychicznych pozwala przewidywać poziom natężenia wymiarów tożsamości dorastających uczniów? W badaniu uczestniczyło 75 uczniów w wieku 13-20 lat, w tym 29 ze szkół gimnazjalnych i 46 ze szkół ponadgimnazjalnych. W grupie badawczej znalazło się 58,7% dziewcząt. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano Kwestionariusz klimatu uczenia się, Skalę podstawowych potrzeb psychicznych i Skalę wymiarów rozwoju tożsamości. Na podstawie wyników badania stwierdzono znaczący wpływ klimatu uczenia się i zaspokojenia podstawowych potrzeb psychicznych na proces kształtowania się tożsamości uczniów. Odnotowano, że uczenie się, w którym nauczyciel daje uczniom autonomię, sprzyja zaspokajaniu potrzeb autonomii i kompetencji. Im wyższe było zaspokojenie tych potrzeb, tym mniejszy był poziom natężenia eksploracji ruminacyjnej oraz zwiększenia liczby podejmowanych zobowiązań i stopnia identyfikacji z nimi. Nie udało się określić przewidywań w zakresie zmian w natężeniu wymiaru eksploracji na podstawie zaspokojenia potrzeb psychicznych uczniów i klimatu uczenia się. |
Autorskie słowa kluczowe: |
zobowiązanie, eksploracja, tutoring, teoria autodeterminacji, rozwój tożsamości, psychologia edukacji |
Deskryptory TESE: |
osobowość, uczenie się, atmosfera w klasie, relacja nauczyciel – uczeń, rozwój poznawczy, kompetencja uczenia się, autonomia |
TESE descriptors: |
personality, learning, classroom climate, teacher-student relation, cognitive development, learning to learn, autonomy |
Publikacje: |
- Kram, A. (2014). Percepcja klimatu uczenia się w szkole i poczucie zaspokojenia potrzeb a tożsamość uczniów w okresie dorastania. Edukacja, 4, 50-61.
|