BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Percepcja klimatu uczenia się w szkole i poczucie zaspokojenia potrzeb a tożsamość uczniów w okresie dorastania
Projekt badawczy:
  • Mechanizmy formowania się tożsamości w okresie przejścia z adolescencji do dorosłości: regulacyjna rola emocji samoświadomościowych
pokaż badania
Instytucja:
Data: 2013
Badacz: Anna Brzezińska, Aleksandra Kram
Abstrakt:

Sformułowano m.in. następujące pytania badawcze: Czy percepcja klimatu uczenia się w szkole pozwala przewidywać poziom natężenia wymiarów tożsamości dorastających uczniów? Czy zaspokojenie podstawowych potrzeb psychicznych pozwala przewidywać poziom natężenia wymiarów tożsamości dorastających uczniów? W badaniu uczestniczyło 75 uczniów w wieku 13-20 lat, w tym 29 ze szkół gimnazjalnych i 46 ze szkół ponadgimnazjalnych. W grupie badawczej znalazło się 58,7% dziewcząt. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano Kwestionariusz klimatu uczenia się, Skalę podstawowych potrzeb psychicznych i Skalę wymiarów rozwoju tożsamości. Na podstawie wyników badania stwierdzono znaczący wpływ klimatu uczenia się i zaspokojenia podstawowych potrzeb psychicznych na proces kształtowania się tożsamości uczniów. Odnotowano, że uczenie się, w którym nauczyciel daje uczniom autonomię, sprzyja zaspokajaniu potrzeb autonomii i kompetencji. Im wyższe było zaspokojenie tych potrzeb, tym mniejszy był poziom natężenia eksploracji ruminacyjnej oraz zwiększenia liczby podejmowanych zobowiązań i stopnia identyfikacji z nimi. Nie udało się określić przewidywań w zakresie zmian w natężeniu wymiaru eksploracji na podstawie zaspokojenia potrzeb psychicznych uczniów i klimatu uczenia się.

Autorskie słowa kluczowe: zobowiązanie, eksploracja, tutoring, teoria autodeterminacji, rozwój tożsamości, psychologia edukacji
Deskryptory TESE: osobowość, uczenie się, atmosfera w klasie, relacja nauczyciel – uczeń, rozwój poznawczy, kompetencja uczenia się, autonomia
TESE descriptors: personality, learning, classroom climate, teacher-student relation, cognitive development, learning to learn, autonomy
Publikacje:
  • Kram, A. (2014). Percepcja klimatu uczenia się w szkole i poczucie zaspokojenia potrzeb a tożsamość uczniów w okresie dorastania. Edukacja, 4, 50-61.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"