BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Tożsamość a niedostosowanie społeczne i doświadczanie wstydu w okresie wczesnego dorastania
Projekt badawczy:
  • Mechanizmy formowania się tożsamości w okresie przejścia z adolescencji do dorosłości: regulacyjna rola emocji samoświadomościowych
pokaż badania
Instytucja:
Data: [2014]
Badacz: Anna Brzezińska, Marta Molińska
Abstrakt:

Badaniem objęto 373 uczniów ze szkół gimnazjalnych: jednej zlokalizowanej w średnim mieście i dwóch z mniejszych miast w Wielkopolsce. Do analizy zakwalifikowano dane 350 respondentów, w tym 170 dziewcząt i 180 chłopców. Do pomiaru zastosowano Skalę Wymiarów Rozwoju Tożsamości, Skalę Niedostosowania Społecznego oraz Kwestionariusz Uczuć Osobistych. Wyodrębniono statusy tożsamości gimnazjalistów: tożsamość rozproszoną, ruminacyjne moratorium oraz tożsamość osiągniętą, co częściowo pokrywa się z wynikami innych polskich badań (Brzezińska i Piotrowski, 2010). 40% uczniów prezentowało status tożsamości osiągniętej. Nie potwierdzono hipotezy, która zakładała różnice ekonomiczno-demograficzne wśród respondentów reprezentujących różne statusy tożsamości. Częściowo potwierdzono założenie, zgodnie z którym miały wystąpić różnice w poziomie niedostosowania społecznego wśród osób o różnych statusach tożsamości. Okazało się bowiem, że w grupie ryzyka mogły znaleźć się osoby z tożsamością rozproszoną (32% próby), które uzyskały wyższe wyniki w skali niedostosowania społecznego w zakresie niedostosowania rodzinnego i koleżeńskiego. Nie odnotowano różnic w obrębie doświadczanego wstydu, co może oznaczać, że zdolność i skłonność do adaptacyjnego regulowania wstydu wiązałyby się z poziomem dostosowania społecznego. Ponadto na podstawie wyników badania nie stwierdzono różnic pod względem niedostosowania w środowisku szkolnym.

Autorskie słowa kluczowe: wczesny okres dorastania, wstyd, niedostosowanie społeczne, statusy tożsamości, wymiary tożsamości
Deskryptory TESE: socjalizacja, uczeń, gimnazjum, relacje interpersonalne, relacje międzygrupowe, osobowość, miejsce zamieszkania, specjalne potrzeby edukacyjne, postawa wobec szkoły
TESE descriptors: socialisation, pupil, lower secondary, interpersonal relations, intergroup relations, personality, place of residence, special educational needs, attitude towards school
Publikacje:
  • Molińska, M. (2014). Tożsamość a niedostosowanie społeczne i doświadczanie wstydu w okresie wczesnego dorastania. Edukacja, 4, 62-70.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"