Tytuł badania: |
Tożsamość a niedostosowanie społeczne i doświadczanie wstydu w okresie wczesnego dorastania |
Projekt badawczy: |
- Mechanizmy formowania się tożsamości w okresie przejścia z adolescencji do dorosłości: regulacyjna rola emocji samoświadomościowych
pokaż badania
Inne badania w projekcie:
|
Instytucja: |
|
Data: |
[2014] |
Badacz: |
Anna Brzezińska, Marta Molińska |
Abstrakt: |
Badaniem objęto 373 uczniów ze szkół gimnazjalnych: jednej zlokalizowanej w średnim mieście i dwóch z mniejszych miast w Wielkopolsce. Do analizy zakwalifikowano dane 350 respondentów, w tym 170 dziewcząt i 180 chłopców. Do pomiaru zastosowano Skalę Wymiarów Rozwoju Tożsamości, Skalę Niedostosowania Społecznego oraz Kwestionariusz Uczuć Osobistych. Wyodrębniono statusy tożsamości gimnazjalistów: tożsamość rozproszoną, ruminacyjne moratorium oraz tożsamość osiągniętą, co częściowo pokrywa się z wynikami innych polskich badań (Brzezińska i Piotrowski, 2010). 40% uczniów prezentowało status tożsamości osiągniętej. Nie potwierdzono hipotezy, która zakładała różnice ekonomiczno-demograficzne wśród respondentów reprezentujących różne statusy tożsamości. Częściowo potwierdzono założenie, zgodnie z którym miały wystąpić różnice w poziomie niedostosowania społecznego wśród osób o różnych statusach tożsamości. Okazało się bowiem, że w grupie ryzyka mogły znaleźć się osoby z tożsamością rozproszoną (32% próby), które uzyskały wyższe wyniki w skali niedostosowania społecznego w zakresie niedostosowania rodzinnego i koleżeńskiego. Nie odnotowano różnic w obrębie doświadczanego wstydu, co może oznaczać, że zdolność i skłonność do adaptacyjnego regulowania wstydu wiązałyby się z poziomem dostosowania społecznego. Ponadto na podstawie wyników badania nie stwierdzono różnic pod względem niedostosowania w środowisku szkolnym. |
Autorskie słowa kluczowe: |
wczesny okres dorastania, wstyd, niedostosowanie społeczne, statusy tożsamości, wymiary tożsamości |
Deskryptory TESE: |
socjalizacja, uczeń, gimnazjum, relacje interpersonalne, relacje międzygrupowe, osobowość, miejsce zamieszkania, specjalne potrzeby edukacyjne, postawa wobec szkoły |
TESE descriptors: |
socialisation, pupil, lower secondary, interpersonal relations, intergroup relations, personality, place of residence, special educational needs, attitude towards school |
Publikacje: |
- Molińska, M. (2014). Tożsamość a niedostosowanie społeczne i doświadczanie wstydu w okresie wczesnego dorastania. Edukacja, 4, 62-70.
|