Tytuł badania: |
Statusy tożsamości a style tożsamości i funkcjonowanie emocjonalne uczniów szkół zawodowych |
Projekt badawczy: |
- Mechanizmy formowania się tożsamości w okresie przejścia z adolescencji do dorosłości: regulacyjna rola emocji samoświadomościowych
pokaż badania
Inne badania w projekcie:
|
Typ badania: |
podłużne |
Instytucja: |
|
Data: |
2012 – 2013 |
Badacz: |
Anna Brzezińska, Tomasz Czub, Konrad Piotrowski |
Abstrakt: |
Poszukiwano odpowiedzi m.in. na następujące pytania badawcze: Jakie statusy tożsamości występują w grupie adolescentów, którzy są uczniami różnych typów szkół zawodowych? Czy istnieją różnice między osobami o różnych statusach tożsamości pod względem wykorzystywanych przez te osoby stylów tożsamości? W badaniu wzięło udział 971 uczniów z sześciu zespołów szkół zawodowych w Poznaniu. W badanej próbie znalazło się 495 kobiet i 473 mężczyzn. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano Skalę Wymiarów Rozwoju Tożsamości, Inwentarz stylów tożsamości, Kwestionariusz Uczuć Osobistych oraz Kwestionariusz trudności w regulacji emocji. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że najczęściej występującym statusem tożsamości wśród badanej młodzieży był status tożsamości niezróżnicowanej (z natężeniem wymiarów zbliżonym do średniej). Okazało się ponadto, że żaden status nie dominował wśród młodzieży ze szkół zawodowych. Rodzaj szkoły zawodowej znacząco wpływał na rozkład statusów tożsamości uczniów. W grupie badanych ze szkół zasadniczych dominował status tożsamości przejętej (obok niezróżnicowanej), co oznaczało wysoki poziom zobowiązań tożsamościowych i małe zaangażowanie w ich zmianę, a także niewielkie wątpliwości na temat kształtu własnego życia. Z kolei wśród uczniów techników częściej występował status rozproszonego rozproszenia. |
Autorskie słowa kluczowe: |
adolescencja, styl tożsamości, szkoła zawodowa, skłonność do poczucia winy, skłonność do wstydu, regulacja emocji |
Author's Keywords: |
adolescence, identity style, vocational school, guilt proneness, shame proneness, emotion regulation |
Deskryptory TESE: |
osobowość, młodzież, zachowania społeczne, zachowania, kompetencje społeczne, rozwiązywanie problemów |
TESE descriptors: |
personality, youth, social behaviour, behaviour, social competences, problem solving |
Publikacje: |
- Brzezińska, A.I., Czub, T. i Piotrowski, K. (2014). Statusy tożsamości a style tożsamości i funkcjonowanie emocjonalne uczniów szkół zawodowych. Psychologia Rozwojowa, 4, 51-71.
|