BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Statusy tożsamości a style tożsamości i funkcjonowanie emocjonalne uczniów szkół zawodowych
Projekt badawczy:
  • Mechanizmy formowania się tożsamości w okresie przejścia z adolescencji do dorosłości: regulacyjna rola emocji samoświadomościowych
pokaż badania
Typ badania: podłużne
Instytucja:
Data: 2012 – 2013
Badacz: Anna Brzezińska, Tomasz Czub, Konrad Piotrowski
Abstrakt:

Poszukiwano odpowiedzi m.in. na następujące pytania badawcze: Jakie statusy tożsamości występują w grupie adolescentów, którzy są uczniami różnych typów szkół zawodowych? Czy istnieją różnice między osobami o różnych statusach tożsamości pod względem wykorzystywanych przez te osoby stylów tożsamości? W badaniu wzięło udział 971 uczniów z sześciu zespołów szkół zawodowych w Poznaniu. W badanej próbie znalazło się 495 kobiet i 473 mężczyzn. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano Skalę Wymiarów Rozwoju Tożsamości, Inwentarz stylów tożsamości, Kwestionariusz Uczuć Osobistych oraz Kwestionariusz trudności w regulacji emocji. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że najczęściej występującym statusem tożsamości wśród badanej młodzieży był status tożsamości niezróżnicowanej (z natężeniem wymiarów zbliżonym do średniej). Okazało się ponadto, że żaden status nie dominował wśród młodzieży ze szkół zawodowych. Rodzaj szkoły zawodowej znacząco wpływał na rozkład statusów tożsamości uczniów. W grupie badanych ze szkół zasadniczych dominował status tożsamości przejętej (obok niezróżnicowanej), co oznaczało wysoki poziom zobowiązań tożsamościowych i małe zaangażowanie w ich zmianę, a także niewielkie wątpliwości na temat kształtu własnego życia. Z kolei wśród uczniów techników częściej występował status rozproszonego rozproszenia.

Autorskie słowa kluczowe: adolescencja, styl tożsamości, szkoła zawodowa, skłonność do poczucia winy, skłonność do wstydu, regulacja emocji
Author's Keywords: adolescence, identity style, vocational school, guilt proneness, shame proneness, emotion regulation
Deskryptory TESE: osobowość, młodzież, zachowania społeczne, zachowania, kompetencje społeczne, rozwiązywanie problemów
TESE descriptors: personality, youth, social behaviour, behaviour, social competences, problem solving
Publikacje:
  • Brzezińska, A.I., Czub, T. i Piotrowski, K. (2014). Statusy tożsamości a style tożsamości i funkcjonowanie emocjonalne uczniów szkół zawodowych. Psychologia Rozwojowa, 4, 51-71.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"