Tytuł badania: |
Statyczna i dynamiczna składowa wyobraźni przestrzennej |
Instytucja: |
|
Data: |
luty 2006 |
Badacz: |
Monika Flis, Bogusław Kopeć, Rafał Kozieł, Łukasz Kucięba, Tomasz Nowak |
Abstrakt: |
Celem badania było udzielenie odpowiedzi na pytanie: Czy z wyników pomiarów poziomu wyobraźni przestrzennej można wyodrębnić składową statyczną i dynamiczna? Badaniem objęto 112 studentów z semestru drugiego pierwszego roku studiów na Wydziale Informatyki i Nauki o Materiałach Uniwersytetu Śląskiego. Zastosowano dwa testy mierzące poziom rozwoju wyobraźni przestrzennej (Test Kwadratów, Test Wyobraźni Przestrzennej) oraz Test Ravena do pomiaru poziomu percepcji i myślenia logicznego. Analiza uzyskanych wyników nie pozwoliła jednoznacznie potwierdzić tezy o statycznym i dynamicznym składniku wyobraźni przestrzennej. Hipotezę tę udało się potwierdzić jedynie w grupie kobiet, ale nie w grupie mężczyzn. Dalsze zastosowanie metody statystycznej uznano za odpowiedni środek do ustalenia przyczyn nieprawdziwości zakładanej hipotezy w grupie mężczyzn. |
Deskryptory TESE: |
szkoła wyższa, kompetencje, psychologia, student, test standaryzowany |
TESE descriptors: |
higher education, competence, psychology, student, standardised test |
Publikacje: |
- Kopeć, B., Kozieł, R., Kucięba, Ł., Flis, M. i Nowak, T. (2009). Statyczna i dynamiczna składowa wyobraźni przestrzennej. Edukacja – Technika – Informatyka, 11, 259-267.
|