Abstrakt: |
Badanie objęło próbę uczniów klas maturalnych i absolwentów szkół średnich (zarówno z obszarów wiejskich, rolniczych, jak i z dużych miast). Podstawowym problemem badawczym jest określenie samodzielnie podejmowanych decyzji przez uczniów, kończących dany etap edukacyjny. W niniejszym doniesieniu naukowym opisano procedurę badawczą, jaką jest panel. Zbadanie tej samej próby w dwóch różnych momentach miało na celu uchwycenie faktu czy pierwotne plany maturzystów pokrywały się z ich faktycznymi decyzjami odnośnie do wyboru dalszej ścieżki edukacyjnej. Pierwszy pomiar miał zbadać faktyczne aspiracje maturzystów tuż przed wyborami dalszych planów życiowych. Drugie pomiarowanie nastąpiło tuż z rozpoczęciem roku akademickiego. Dobór próby był reprezentatywny (dla byłego województwa toruńskiego). Zbadano łącznie 18 placówek (licea ogólnokształcące i zawodowe, technika). Uczniów biorących udział w badaniu było 450. Zastosowano ankietę audytoryjną, technikę wywiadu. Wnioski z badań są następujące: wykształcenie jest wartością zależną m.in. od czynników środowiskowych, warunków materialnych rodziny, jej struktury, osiągnięć szkolnych, miejsca zamieszkania, wykształcenia rodziców. Należy podkreślić, że 80% badanych deklarowało przystąpienie do matury, a następnie do rekrutacji na studia wyższe. Do najczęściej wymienianych kierunków kształcenia na studiach, które wpisywały się w plany młodzieży maturalnej, zaliczyć można: nauki humanistyczne (23%), ścisłe/techniczne (19%), ekonomiczne (18%), „mundurowe” (7%). Weryfikacja tych zamierzeń w drugiej części badania pokazała, że 64% badanej młodzieży podjęła po zdaniu matury dalsze kształcenie. |